- Bra at Cebit slanker seg

At verdens største datamesse blir mindre er godt for de norske utstillere, mener en IDC-analytiker.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag starter årets utgave av den store datamessen i Hannover, Cebit 2007. De siste årene har flere store aktører meldt pass for tyskerne, noe som har ført til mye negativ omtale i mediene, færre besøkende og mindre inntekter. Derfor skal Cebit omorganiseres til en mer kompakt messe fra neste år .

Men ikke alle mener at det er så dumt at særlig mobilbransjen forlater Cebit.

- Jeg tror denne utviklingen kan være en fordel for Cebit. Messen hadde blitt for stor og uoversiktlig. For de fleste nordiske aktører betyr dette at de får bedre plass, sier Karsten Fogh Ho-Lanng, analytiker på det nordiske it-markedet i IDC, til Computerworld.no.

For fjerde gang

For de norske selskapene som blir med nedover er det viktigste, som Ho-Lanng sier, nettopp det å skape kontakter. På fellesstanden fra Innovasjon Norge er det ifølge Hilde Magnussen omtrent like mange med som i forrige utgave.

- Vi har en fin blanding av norske selskaper med denne gangen også. Vi er godt fornøyd med påmeldingene, mange nye og noen som har vært med fra før, sier hun.

Zissor er et av de norske gjengangerne. Selskapet lager løsninger for digitalisering av papirdokumenter, og har store kunder blant biblioteker nede på kontinentet.

- For oss er det fjerde gang vi er med. Vi har behov for å være tilstede i det tyske markedet og kan derfra nå andre land i Europa. Vi er ute etter partnere og kontakter, de fleste møter er avtalt på forhånd, sier Per Arvid Sveum i selskapet.

Han mener Cebit fremdeles er en viktig messe for norske bedrifter som skal ut av landet med produktene sine.

- Vi fikk ikke vår første norske kunde før i år. Dermed er vi nesten hundre prosent avhengig av utenlandske kontakter. Cebit gir oss gode muligheter, sier han.

Opplegget til Innovasjon er Zissor svært fornøyd med.

- Ja, det gir oss sjansen til å komme nedover. Jeg vil ikke si hvor mye vi betaler, men uten dette tilbudet hadde det blitt minst dobbelt så dyrt. For oss lønner det seg. At det er færre utstillere og besøkere har ikke så mye å si for oss og den måten vi jobber på Cebit, sier han.

- Få forbrukerelektronikken ut

Også Karen Mehren i Hannovermessens Norgeskontor synes mediefokuseringen er for negativ.

- Det er selvfølgelig beklagelig at noen av de store ikke er med. Det er særlig mobilbransjen som skiller seg ut, som i år Nokia og konkursslåtte BenQ. Det har vært mye skriving om det, men messearangøren er godt fornøyd med årets tilbud, sier hun.

Danske Ho-Lanng i IDC tror til og med at det er en fordel at mobilbransjen finner andre plasser å vise frem sine kunster, som på 3GSM i Barcelona.

- Sett med nordiske øyne er Cebit først og fremst en møteplass. De fleste bedrifter som kommer fra Norge, Danmark og Sverige er ute etter nye kontakter og partnere. Hvis forbrukerelektronikk forsvinner mer i bakgrunnen er det en fordel for profilen til Cebit, sier han.

LES OGSÅ: Cebit blir billigere for deltagerne

Computerworld og IDG vil ha flere journalister på plass i Hannover for å dekke messen. Følg med på www.idg.no.