Disse kan bli "årets it-direktør"

En god it-sjef må være en god balansekunstner, mener de tre finalistene.

Publisert Sist oppdatert

For fjerde gang Computerworld kårer Norges beste it-direktør. Sammen med analyseselskapene IDC og Gartner er nå de tre finalistene klare etter en lengre nominasjonsrunde.

Det var glade kandidater som tok telefonen da Computerworld ringte og fortalte om finaleplassen. Og etter inspirasjon fra sportsjournalister var det opplagte spørsmålet:

- Hva føler du nå?

- Det er vel en god følelse, den er i alle fall ikke en dårlig, svarer it-direktør Bjørn Egil Svendsen i Apokjeden.

Også it-direktøren i Storebrand, Sverre Rosén, er storfornøyd.

- Det var kjempehyggelig. Jeg har de siste tre årene fått tre barn og dette viser jo at jeg har klart å sjonglere hele pakken, sier han og ler før han fortsetter mer alvorlig:

- Men jeg kunne ønske at tittelen var årets it-team.

- Klassisk norsk beskjedenhet?

- Jeg liker å være flink gutt, men her er det faktisk hele teamet som har stått på. Jeg har mange flinke kolleger, sier Rosén.

En god leder

Per Håkon Vestby som er it-direktør i Coop Norge er også glad over beskjeden. På spørsmål om hva som skaper en god it-sjef, svarer Vestby:

- Det finnes mange måter å være en god leder på. Men for en it-sjef er det viktig å kombinere den faglige it-kompetansen med forretningsforståelse, sier Vestby.

Han forteller at i hans virksomhet er det svært varierende it-forståelse, og at det stiller store krav til it-avdelingen. Vestby mener det handler mer om å få forretningsforståelse inn i it-avdelingen, enn å skape en teknologiforståelse ute i forretningssiden.

- For ti år siden trodde jeg det var viktig å skape forståelse for teknologi ute i organisasjonen. Men det tror jeg ikke lenger. Det er bedre å bruke tiden på å lede og motivere personalet i it-avdelingen til å forstå virksomheten - og hva teknologi kan gjøre for selskapet, sier han.

- Hvem i din virksomhet driver it-utviklingen?

- Realiteten hos oss er nok at etterspørselen fra forretningssiden er større enn det it-avdelingen har kapasitet og økonomi til å levere, sier Vestby.

Hans erfaring er at forretningssiden ser mulighetene, og trenger hjelp til gjennomføringen.

- Det er it-avdelingens rolle å fortelle hvordan prosessene i verdikjeden henger teknologisk sammen og samkjøre ønskene. Lage punktløsinger på forskjellige steder for forskjellige ønsker - blir dyrt og lite hensiktsmessig, sier it-direktøren i Coop og legger til:

- It-avdelingen må ha bred kompetanse for å kunne se helheten.

Masterplan

It-direktøren i Storebrand, Sverre Rosén, mener en it-sjef må kunne inspirere medarbeiderne til å holde ut i en tøff hverdag.

- Jeg mener man må tidlig kommunisere hva som er målet – og det er som regel å løse kundebehovet smartere enn konkurrentene. Det gjelder å ha en masterplan og kommuniserer den. Evner man ikke å kommunisere, kan man fort bli alene med både de gode og dårlige ideene, sier Rosén.

Han sier videre at selv en god it-direktør ikke snur verden på hodet i løpet av ett år.

- Tålmodighet er viktig. I de fleste tilfeller må man i alle fall ha en treårsplan.

- Har du god innflytelse på ledelsen i Storebrand?

- Jeg føler vi har stor innflytelse. Det var ikke slik da jeg begynte. Vi har fått en annen standing og blitt den samarbeidspartneren de trenger. Det er viktig å kunne snakke i forretningsmessige termer, sier Sverre Rosén.

It-direktøren i Storebrand sier imidlertid at tillit ikke kommer gratis. De grunnleggende it-funksjonene må være på plass, mener han . Du vinner tillit gjennom driftstabilitet og kunne fikse alle typer driftsproblemer som oppstår.

- Dessuten er det viktig med gjennomsiktighet og åpenhet rundt it-investering. Ledelsen må forstå hva vi bruker penger på, sier han og legger til:

- Jeg kjenner flere it-sjefer som ikke syns drift er så gøy og vil gå rett på det strategiske – men det går ikke. Det basale må fungere, for at du skal være troverdig i forretningsmessige diskusjoner.

Driver butikk

It-direktør Bjørn Egil Svendsen i Apokjeden (Apotek1) sitter i ledergruppen og rapporterer til administrerende direktør. Apokjedens ansattes oppgave er å avdekke kundens behov, og her spiller it en viktig rolle. Svendsen sier at Apokjedens it-avdeling er aktivt med i forretningsutviklingen.

- I it-avdelingen er det viktig å utforske nye teknologiske muligheter i samarbeid med avdelingslederne. Vi jobber for eksempel mye med Business Intelligence for å kjenne sluttkundene, sier Svendsen.

- Hva er en viktig egenskap hos en it-direktør?

- Det er å forstå hva som er den mest effektive systemstøtten for å støtte forretningsbehovene. Ikke bruke for mye, og heller ikke bruke for lite penger.

Bjørn Egil Svendsen mener det er en fordel å være en del av ledergruppen.

- Er man i ledergruppen er det lettere å fange opp hva som er viktig. It-sjefen skal være en god diskusjonspartner, serviceorientert og behandle de andre i selskapet som om de er våre kunder, sier Svendsen.

- Er det dere eller forretningsledelsen som bestemmer?

- Forretningssiden har beslutningsretten på det funksjonelle, med råd fra oss. Men i forhold til it-arkitektur er det vi som har siste ord, men lytter til hva avdelingslederne spiller inn.