It-sjefer bruker ikke sosiale medier

Bare en av ti norske bedrifter bruker web 2.0 aktivt.

Publisert Sist oppdatert

Steria har spurt 100 norske it-sjefer om de vil bruke sosiale medier i nærmeste fremtid.

Bare én av tre virksomheter svarer at de vil kaste seg på web 2.0-bølgen de neste to årene.

Og bare én av ti bruker slike medier i dag som "strategisk virkemiddel".

Økning i bevissthet

Steria, som blant annet lever av å rådgi selskaper i bruken av sosiale medier, ser likevel positivt på tallene, ifølge pressemeldingen de har sendt ut. Her påpekes det at antall selskaper som bruker web 2.0 har økt fra seks prosent til ti prosent på ett år.

- Bevisstheten rundt sosiale medier har økt merkbart i bedriftene. Nå er ikke spørsmålet lenger ”Hva er dette?”, men heller ”Hvordan kan vi bruke dette?” Denne utviklingen har skjedd i løpet av bare noen måneder, sier Ole Johan Heum, leder for Sterias avdeling for samhandling i Norge, i pressemeldingen.

Må ha strategi

Selv om få bruker sosiale medier som strategisk virkemiddel, er mange tilstede i sfæren.

Hver fjerde bedrift er på Facebook og én av sju på Twitter. Men Heum understreker at det ikke er nok å bare være der, uten å ha en strategi.

- Det er viktig å ikke satse for bredt. Da blir du ikke i stand til å følge opp de tiltakene du iverksetter. Bruk heller sosiale medier for å møte avgrensede utfordringer og behov, sier Heum.