Itera avslutter omstruktureringen

Større kontrakter og mer inntekt per kunde sørger for å bedre omsetningen og inntjeningen til Itera.

Publisert Sist oppdatert

- Ved å skape én merkevare, skaper vi bedre stemning i organisasjonen, sier Arne Mjøs, administrerende direktør i Itera.

Gjennomføringen rent praktisk skjer nå. Det juridiske er ferdig ved årsskiftet. Da er Itera Gazette, Itera Consulting og Itera Networks blitt Itera Norge. I Norge og Danmark går det bra for Itera. I Sverige tapte Itera 2,3 milloner kroner i første halvår på grunn av et svakere marked.

Bedre marginer

- Marginutviklingen begynner å bli bedre. Den har vært for lav. Det har vært en markant bedring i kontantstrømmen, påpeker Arne Mjøs.

124 millioner kroner i omsetning andre kvartal er elleve prosent bedre enn i fjor. 237,7 millioner kroner for første halvår er tre prosent bedre enn for første halvår 2012. Resultatet før renter og avskrivninger økte med 77 prosent i andre kvartal til 13,3 millioner kroner. Kontantstrømmen i andre kvartal kom på 13,1 millioner kroner mot minus seks millioner kroner i andre kvartal 2012.

- Forutsigbarheten på omsetningen øker. Vi har større prosjekter. Med Nearshore kan vi levere med lavere kostnader. Et eksempel er test, fremhever Arne Mjøs.

Konsekvensen er bedre utvikling på omsetningen, mer bruk av Nearshore i prosjektene, litt høyere priser på enkelte områder, men også høyere kostnader på grunn av mer komplekse prosjekter.

Store data

Ett eksempel er et prosjekt for effektiv analyse av store mengder butikkdata i en svensk dagligvarekjede ved bruk av datavarehusmaskinen IBM Netezza. Den foreløpige verdien er på 14 millioner svenske kroner som omfatter en syvendepart av den svenske virksomheten. Itera har derfor tro på et omfattende samarbeid.

Dette prosjektet er i en av de fire toneangivende markedsutviklingstendensene; Analyse/store data, mobil, nettskyen og sosiale tjenester.

Før inn og ut

- Vår attraktivitet har økt. Vi jobber tett med markedet. Tidligere var det mye inn, lage en løsning og ut. Da var vi produktledende. Nå må vi bygge kundene våre, understreker Arne Mjøs.

Mens omsetningen på den største kunden i 2010 var på 13 millioner kroner, vil den i 2013 komme på rundt 34 millioner kroner. Målet på sikt er 100 millioner kroner.

De ti største kundene representerer 43 prosent av omsetningen i andre kvartal i år mot 35 prosent i andre kvartal 2012. De hundre største har vokst fra 272 millioner kroner til 414 millioner kroner.

- Å være en strategisk partner er ekstremt viktig. Vi må forholde oss til den globale utviklingen og flytte oppgaver ut når det er riktig. Det skjer en radikal utvikling hvor det gjelder å skape innovasjon sammen med kunden, avslutter Arne Mjøs.

Derfor målet å bli gode på teknologi og kommunikasjon, hvor kommunikasjon omfatter alle elementer ved å drive informasjon og dialog med kundens kunder og partnere.