- Microsoft virker app-desperate

En analytiker mener Microsofts nye kampanje som betaler utviklere for å lage apper til Windows 8, er et tegn på desperasjon.

Publisert Sist oppdatert

Microsofts lanserte i går en ny kampanje som belønner utviklere som lager applikasjoner for Windows 8 og Windows Phone med 100 dollar per app som blir publisert. Det skriver PCWorld.

Kampanjen går under navnet ”Keep the Cash”, og markerer første gangen Microsoft betaler utviklere for å lage applikasjoner. Flere analytikere sier nå at dette er et tegn på desperasjon fra Microsofts side.

- Det oppleves som litt desperat. Det sender et budskap om at Microsoft har et problem med å tilby attraktive apper i sin app-butikk, noe som ikke er bra for Windows Store, sier Patrick Moorhead fra analyseselskapet Moor Insights & Strategy.

Microsoft distribuerer applikasjoner for Windows 8 og Windows RT på Windows Store, og apps for Windows Phone og Windows Phone Store.

Maks 10.000 apper kan lastes opp

Utviklere som hopper på tilbudet vil få et virtuelt kontantkort som er verdt 100 dollar. Pengene kan imidlertid kun brukes til kjøp på nettet. Maksbelønningen per utvikler er satt til 2000 dollar for ti Windows 8-apper og ti Windows Phone-apper.

Applikasjonene må lastes opp før 30. Juni og maks 10.000 apper kan dra nytte av belønningen, noe som betyr at Microsoft investerer én million dollar på denne kampanjen.

- Vil bare tiltrekke 13-åringer

- Tilsynelatende ønsker Microsoft å fylle opp sin app-butikk med flere apps. Men denne taktikken vil gjøre noe annet enn å tiltrekke 13-åringer. 100 dollar er ingen betydelig sum for seriøse utviklere, sier Ezra Glad Heil fra analyseselskapet Technology Business Research.

I dag har Windows Store nesten 49.000 apper ifølge Metrostore Skanner, en nettside som holder styr på hvilke apps som finnes i Microsofts app-butikk.

- Microsoft prøver å øke interessen for Windows-apper, men jeg ville heller hatt noen få kvalitets-app, enn en held mengde middelmådige noen, sier Wes Williams fra analyseselskapet Directions on Microsoft.

Microsofts kampanje er kun tilgjengelig for amerikanske utviklere over 18 år.