Nettevangelist og rockegitarist

Nettevangelist og rockegitarist

KARRIEREPROFILEN: Bekk-sjef Olav Folkestad satset alt den dagen dotcom-boblen sprakk. Det ga resultater.

Ved en isete Oslo-fjord ligger Skur 39 på Vippetangen. Skur 39 er en brungul toetasjers murbygning som ligger mellom Fiskehallen og Oslo Havn KF. Bygningen huser konsulentselskapet BEKK, og en av Norges første internettevangelister, administrerende direktør Olav Folkestad.

- Jeg har vært veldig fokusert på hvordan vi kan utnytte mulighetene internett og teknologi gir oss. I Norge var jeg i startgruppen blant dem som tenkte kommersielt rundt nettet, sier Bekk.

Å anvende it.

Folkestad var fra tidlig i livet interessert i teknologi, og fulgte dermed i fotsporene til resten av familien.

- Jeg kommer fra en familie med stort sett bare ingeniører, og har alltid vært teknisk interessert. Da var det naturlig å gå inn på en teknisk utdannelse også, sier han.

Men Folkestad mener ikke nødvendigvis at teknologi er spennende i seg selv. Han er mest opptatt av hvordan teknikk kan brukes til å løse problemer. Hvordan passer det inn, ulike anvendelsesområder, hvordan kan man lage bedre løsninger?

- Jeg har alltid jobbet med å forstå problemstillinger og å finne gode løsninger. Det har forfulgt meg hele veien i karrieren.

Store amerikanske selskaper.

Folkestad startet karrieren i Digital Equipment og Hewlett-Packard, som henholdsvis programvarespesialist og produktsjef. Allerede den gang handlet det om å skreddersy programvare. Men etter hvert måtte han ta et veivalg.

- Jeg ønsket en endring. Jeg hadde jobbet for store amerikanske selskaper hele tiden og ønsket noe annet.

New Media Science (NMS) var på 90-tallet et av de første norske selskapene som tok tak i den første internettbølgen, og Folkestad ble salgs- og markedsdirektør. Her ble grunnlaget for Bekk lagt.

- Det synes jeg var veldig spennende. På mange måter er vi nå i tredje eller fjerde generasjon på nettet, med en stadig større og mer kompleks teknologikomponent. Den gang var vi i første generasjon, og jeg fikk med meg hele kommersialiseringen av nettet i Norge, sier Folkestad.

Evangeliserte digital økonomi

I NMS ble Folkestad en del av dotcom-bølgen som tok av mot slutten av 90-tallet.

- Dotcom? Ja, vi var vel definitivt en del av det. Primært var vi likevel et konsulentselskap. Men vi jobbet jo med mange dotcomselskaper, og laget løsninger til dem. Vi var med å evangelisere rundt digital økonomi og internett, på godt og vondt.

- Det ble mye godt og det ble mye vondt. I febertåke valgte man å investere i ideer som ikke nødvendigvis var lønnsomme, bare de kunne tiltrekke mange brukere. Selv om det har roet seg litt, ser vi fremdeles at tjenester som Twitter, Facebook, og Flickr baseres på samme tanke, sier Folkestad, som mener mange av ideene under dotcom-tiden var gode.

Problemet var at mange undervurderte hvor lang tid det tar å endre folks vaner, og få økonomi inn i prosjekter. Det var fundamentale hull i ideen rundt en egen digital økonomi. Når man begynte å jobbe etter normale økonomiske prinsipper, gikk det bedre.

- Det morsomme i ettertid er at mange av de tingene vi snakket om da, har vist seg riktige som løsningsideer og visjoner. Det tok bare mye lenger tid enn vi trodde, sier Folkestad.

Bakgrunnen til Bekk-opprettelsen og hans teknologiske irritasjoner følger, bla om til neste side!

Enterprise