Ny norgessjef i Tieto

Kolbjørn Harr går fra europeisk sjefsjobb i HP til norgesdirektør i Tieto.

Publisert Sist oppdatert

Fra første mai overtar Kolbjørn Harr rollen som Tietos toppsjef her til lands. Han forlater dermed direktørstolen for HPs teknologitjenester i Østerrike, Sveits, Beneluxlandene og Norden, som han har sittet i siden 2005.

- Jeg er veldig begeistret over å få bli en del av Tieto. Norske selskaper har bare sett en bit av hva Tieto kan tilby dem for å øke deres konkurransefortrinn, sier han til Computerworld.

Tror på Norge

Harr tror Tieto har klart å heve seg over problemene selskapet har opplevd siste årene, nemlig store organisatoriske og strategiske endringer.

- Vi har en mer strømlinjeformet organisasjon, ny ledelse, et tydeligere kundetilbud og ny konsernprofil. Og med Kolbjørns lederskapserfaring og sterke markedsforståelse vil vi kunne utgjøre en stor forskjell med, og for, eksisterende og nye kunder i Norge, sier sjef for Tieto International, Pekka Viljakainen.

Harr har også troen på at Tieto skal kunne kjøres som en velsmurt maskin, også i Norge.

- Den nye ledelsen har tatt de rette grepene og har den rette holdningen. Gjennom de to siste årene har selskapet beveget seg i riktig retning. Vi skal spille en viktig rolle i Norge, blant annet innen telekom og bankløsninger. Vi skal være med å sette agendaen på en ny måte med vår moderne portefølje, sier Harr.

Kundeorientert

Harr har hatt forskjellige stillinger i HP siden 1983, avbrutt av ett år i SAP fra 1998-1999. Han er utdannet elektronikkingeniør med spesialisering innen biomedisin. Harr ble født i Stavanger i 1960, men bor i Oslo når han nå begynner som norsk toppsjef i Tieto.

- Mine ambisjoner er å fortsette det løpet toppledelsen har satt i gang, og sørge for at vi får mer igjen på det norske markedet. Jeg vil sørge for å drive en kundeorientert organisasjon, det er der slaget står. Ellers vil jeg dra lasset sammen med det teamet i Tieto. Jeg hadde ikke tatt jobben om jeg ikke så at selskapet har et potensial i det norske markedet som ikke fullt ut er utviklet, sier Harr.