LUKRATIVE ABONNENTER: Microsofts finanssjef Amy Hood medgir at programvareabonnenter er kjekt å ha. (Foto: Microsoft)

Office 365-abo 80 % dyrere enn å kjøpe

Bedriftsbrukere som abonnerer på Office 365, har opptil 1,8 ganger større verdi for Microsoft enn kunder med gammeldags lisens.

Dette har Microsofts finansdirektør nå innrømmet.

Det er besnærende å gå over fra lisensbasert programvare til abonnement, for da slipper man de store førstegangs-kostnadene som det tradisjonelt har ligget i å bestille programvarelisens for mange brukere.

Abo dyrere på sikt

Men over tid kan abonnement på programvare bli mye dyrere, eller i hvert fall mye mer verdt for Microsoft.

Mange har hevdet dette i kjølvannet av at programvaregiganter som Adobe og Microsoft prøver å få stadig flere av kundene sine over fra lisensbasert til abonnementsbasert programvare – og over i skyen.

Programvareleverandørene har gjerne besvart påstandene med å snakke om fordelene med å abonnere og å få umiddelbar tilgang til oppdateringer og feilrettinger.

Konkrete tall og beregninger har det vært lite av, kanskje også fordi det nærmest må betegnes som innfløkt vitenskap å beregne totalkostnadene ved anskaffelse og bruk av IT på den ene siden og verdien av å ha teknologien tilgjengelig på den andre.

Bladet fra munnen

Men nå har altså Microsofts finansdirektør tatt bladet fra munnen.

Gjennom livsløpet resulterer abonnement fremfor lisenskjøp i at kunden kan være opptil 1,8 ganger så mye verdt for Microsoft. Dette fremholdt Microsofts finansdirektør Amy Hood i et møte med finansfok i New York nylig.

Skjønt – formuleringen var litt mer innfløkt og vanskelig å oversette direkte. Her er et forsøk, basert på gjengivelsen i amerikanske Computerworld: – Gjennom livsløpet resulterer den utvidede rekkevidden, den utvidede frekvensen i dette tilfellet, så vel som noe forutsigbarhet i tillegg til noen mindre tjenester i 1,8 ganger livstidsverdien av brukeren i overgangen.

Eller noe sånt.

Abonnementskunder mer verdifulle

I klartekst betyr dette i hvert fall at Microsoft erkjenner at abonnementskunder er mer verdifulle for selskapet enn dem som kjøper en brukerlisens og kanskje, men kanskje ikke kjøper oppgraderinger med jevne mellomrom.

Nå skal det presiseres at det i første rekke er kunder i større bedrifter det er snakk om her, såkalte «corporate customers» som benytter Microsofts Office 365 E3-versjon for utrulling i større bedrifter og konsern.

Office 365 E3-løsningen inneholder kjerneprogrammene i Office-serien samt skybasert tilknytning til Exchange, SharePoint og Skype for Business.

Ifølge Computerworld betyr dette at for hver gang Microsoft tjente 100 dollar på den gamle måten, tjener selskapet på sikt 180 dollar under det nye abonnementsregimet.

Microsofts finansdirektør presenterte også flere andre senarioer med andre typer programvareavtaler, og selv om ikke alle var like lukrative for Microsoft, var det likevel snakk om mellom 1,2 og 1,8 ganger så høy verdi for selskapet som de gamle løsningene.

Konservative tall?

Det store spørsmålet nå er om Microsofts egne tall gir et riktig bilde av situasjonen. Enkelte kritikere hevder at Microsofts fordeler av aboløsninger er mye høyere.

– Hva med om vi heller enn 1,8-gangeren snakker om seks-gangeren eller 20-gangeren, sier Paul DeGroot, en av lederne for Pica Communications, et rådgivningsfirma som har spesialisert seg på å analysere Microsofts lisensavtaler.

I en epost til Computerworld skriver DeGroot: – Jeg minner alltid kundene om at Microsofts egentlig motiv for skyen ikke er ledende teknologi eller at det passer bedre for kundene, men at de (…) kan flytte kundene til en abonnementsmodell der kunden ikke eier noen ting og kontinuerlig må betale Microsoft.

DeGroot skriver at økningen i Microsofts abonnementsinntekter må komme et steds fra, i de fleste tilfeller fra kundenes lommebøker. – Enhver it-direktør som går for dette uten en grundig analyse på forhånd, burde trekke seg fra jobben, skriver han og tilføyer: – Han eller hun kommer dessuten ikke til å ha mye å gjøre i fremtiden likevel.