Pinnacle utvider i Norge

Det amerikanske konsulent- og rådgivingsselskapet får en egen norsk avdeling.

Publisert Sist oppdatert

Amerikanske Pinnacle Strategies, opprettet 1992, har vært tilstede i det norske markedet et par år, men har for det meste vært servert fra USA og Tyskland. Nå utvider selskapet satsningen i Norge, og skal bryte litt ut av sitt tradisjonelle marked i olje- og supplybransjene.

Dag Storli, nylig ansatt norden-direktør i Pinnacle, forteller at selskapet primært er involvert i korte prosjekter - typisk sett fra en til tre måneder, og ikke er en ny konkurrent til de store konsulentselskapene. I steden blir Pinnacle hentet inn for å forbedre en prosess og løse problemer i prosjekt og flyt.

Storli skal dessuten i tillegg til Norge også skal bygge opp organisasjonen mot hele det nordiske markedet.

Skal løse problemene

Selskapet er bygget på en kombinasjon av ulike metoder, og har etter hvert utviklet sine egne enkle løsninger. Målet er å visualisere problemer, slik at kunden får en klar oppfattelse av hvor de er og hva de må gjøre for å løse spesifike utfordringer.

I forretningsprosesser og prosjekter er det gjerne slik at de forskjellige partene oppfatter sin egen del av helheten som viktig. Da kan det oppstå problemer med samordning, og det oppstår en flaskehals.

- Vi blir tilkalt når det er et sted man ser det finnes en flaskehals. Vi finner ut hvor den er, og får prosjekter og prosesser til å flyte bedre, sier Storli.

Når Pinncale blir hentet inn for å bistå, skal det gå fort. Selskapet kommer inn, ser prosessen, visualiserer problemstillingen og i løpet av to-tre uker skal selskapet være ferdig med sin del.

- Vi tar ikke over prosessen, men hjelper prosjekter få god flyt, påpeker Storli.

Han forteller at Pinncale derfor tilbyr et fokusert blikk på aktuelle utfordringer og problemer som bremser prosjekt og prosess, i stedet for å komme inn som prosjektleder eller eier.

- Vi har ingen planer om å bli et selskap med hundrevis av ansatte. Vi vil være de som blir dratt inn der man har behov for å løse et problem. Det er et veldig spennende konsept, avslutter Storli.