Småklipp fra it-bransjen

Les dagens nyheter om Redpill Linpro, Global Knowledge, Acando, Intelecom Group, Telenor og Google.

Publisert Sist oppdatert

Redpill Linpro satser på Mulesoft

Redpill Linpro har etter en intern utredning landet på Mulesoft som sin foretrukne integrasjonsplattform, og nordisk samarbeid med åpen-kildekode virksomheten Mulesoft skal sørge for døgnkontinuerlig kundestøtte, sertifiseringer, konsulenttjenester og kurs.

- Samarbeidet med Mulesoft er en langsiktig investering som skal sikre at vi bygger riktig kompetanse og konsepter for Mule-produkter som igjen skal gi kundene raske, sikre, effektive og prisgunstige resultater, sier Margrethe Gleditsch, direktør i Redpill Linpro i en pressemelding.

Mulesoft er en populær SOA-plattform her i hjemlige strøk, og brukes av blant andre Svenska Jernbanar, Oslo Gardermoen og Kastrup i København.

Teknologien har en stor brukergruppe i Norden, og Redpill Linpro har brukt 2012 på å bygge opp sitt eget kompetansesenter. Internasjonalt brukes teknologien av virksomheter som Ebay, Adobe, Walmart og Cisco.

- Mulesoft er for de som vil integrere uten å bli låst på armer og bein, mener Gleditsch.

Global Knowledge utvider med salg- og softskills

Opplæringsbedriften Global Knowledge utvider tilbudet med en ny softskill portefølje for it-bedrifter som følge av oppkjøp av det kanadiske opplæringsselskapet Nexient i 2009.

Nexients kurs er nå integrert i Global Knowledges portefølje, og er klar til bruk.

Det nye tilbudet inkluderer kurs og opplæring innen salgsutvikling, prosjektledelse, forretningsanalyse, teambasert salg og lederutvikling.

- Ved å kunne tilby nye opplæringstjenester innenfor salg, prosjektledelse, forretningsanalyse og team- og lederutvikling gir vi norske IT bedrifter tilbud om nye og førsteklasses opplæringstjenester innenfor viktige forretningsområder, sier Per Helge Rolland Devold, administrerende direktør i Global Knowledge Norge AS i en pressemelding.

Selskapet leverer opplæringsprogrammer og undervisning via egne opplæringssentre, konferanser og over internett. Global Knowledge er også opplæringspartner til blant andre Microsoft og Cisco.

Acando vinner avtale med DNMF

Det norske maskinistforbund (DNMF) har inngått avtale med konsulentselskapet Acando AS om kjøp og implementering av nytt medlemssystem for gåndtering av medlemmer og kunder.

Løsningen er basert på Microsoft Dynamics CRM 2011 og Microsoft Dynamics NAV.

- Vi vil nå få et system som gir muligheter for bedre og mer målrettet informasjon til våre medlemmer, samt at våre arbeidsprosesser internt i organisasjonen vil bli mer effektive og gjennom det kunne yte enda bedre service overfor medlemmene, sier Thor Eivind Halvorsen, administrasjonssjef i Det norske maskinistforbund i en pressemelding.

Intelecom Group kjøper Offshore Telecom

Intelecom Group AS melder at det er inngått en avtale om kjøp av Offshore Telecom AS.

- Oppkjøpet av Offshore Telecom AS er i tråd med vår satsing på konsulenttjenester som et naturlig tillegg til våre tradisjonelle produktleveranser, sier Torkel Eugeness, administrerende direktør for Intelecom Group AS i en pressemelding.

Kjøpet av Offshore Telecom skal styrke selskapets leveranseevne og posisjon innen olje-, gass- og shippingsegmentene, og er en viktig del av Intelecoms vekststrategi.

- For å ta steget videre ser vi store fordeler i å være del av et større konsern. Sammen med Intelecom ser vi frem til å kunne tilby våre kunder et bredere spekter av produkter og tjenester, samt at våre ansatte får større muligheter til å utvikle seg videre, sier Atle Kyvik, daglig leder i Offshore Telecom AS.

Intelecom leverer skybaserte kommunikasjonsløsninger innenfor trådløse nettverk, mobilkommunikasjon og kontaktsenter for kunder i Skandinavia og Storbritannia.

Telenor og Google sammen om betalingsløsning

Fra og med tirsdag 23. oktober kan svenske Telenor-kunder betale for Google Play applikasjoner via mobilregningen, og vil også finne et ekslusivt utvalg av apper i en egen hylle i Googles appstore.

En undersøkelse utført av analyseselskapet Opium i Storbritannia og Tyskland viser nemlig at hele 37 prosent av smartmobilbrukere betaler for appene sine via mobilregningen, og Telenor ser dette som et tegn på at mange nok foretrekker dette fremfor å betale med kredittkort.

- Denne lanseringen kommer som en direkte følge av det strategiske Android-samarbeidet mellom Google og Telenor, der hovedformålet er å skape ny kundeverdi, sier Rolv-Erik Spilling, direktør i Telenor Digital Services.

Den nye betalingsformen inføres trinnvis, først i Sverige, og senere i Norge og Danmark. Kunder i Ungarn, Malaysia og Thailand vil også snart få tilgang.

Telenor-kunder med Android-mobiler trenger ikke å gjøre noe spesielt for å benytte tjenesten, det er bare å åpne Google Play-butikken på mobilen og velge Telenor-ruten på forsiden, heter det i pressemeldingen.