- Formidabel interesse for bredbånds-tv

Lyse opplever en voldsom interesse for sitt iptv-tilbud, ifølge telekomdirektør Torill Nag. Telenor satser på fotball.

Publisert Sist oppdatert

Lyse har i dag 30.000 kunder som har skrevet kontrakt om å motta bredbånds-TV. 20.000 benytter tilbudet aktivt.

 

- Vi har en formidabel interesse på tv-siden. Jeg er faktisk overrasket over hvor fort folk har begynt å bruke det, spesielt filmtilbudet, sier Torill Nag.

 

Nag forteller at adferden som folk har lagt til seg på internett overføres til tv-bruken, og video on demand har blitt en direkte erstatning for å leie filmer i butikk.

 

Nå utvider Lyse tilbudet sitt ved å skaffe seg samarbeidspartnere over hele landet.

 

- Vi jobber med 16 partnere i ti fylker nå, sier hun.

 

Telenor snart klare

 

De fleste av de store telekomoperatørene i Vest-Europa eksperimenterer i dag med slike tjenester.

 

Telenor setter i gang i løpet av første halvår neste år i samarbeid med Canal Digital.

 

- Vi er rimelig sikre på at dette vil bli det beste produktet på iptv i Norge. Vi vil blant annet trekke veksel på Canal Digitals avtale med Norges fotballforbund og det er klart at vi skal kunne gi et veldig godt tilbud innen fotball, sier pressetalsmann Atle Lessum i Telenor.

 

Lyse har vært tidlig ute i Norge og har nytt godt av sitt fibernett. Men iptv-tjenester er ikke lenger avhengige av fiber.

 

Oppsving med adsl2+

 

- Hjemme hos meg selv kjører jeg nå en pilot med adsl 2+. Jeg har en tv hengende på den. Fiber er kanskje bedre, men dsl er på vei opp og med adsl2+ vil utbyggingstakten av iptv-tjenester trolig gå raskere, sier Nag.

 

Telenor lanserer adsl2+ ved årsiftet, og det er naturlig at adsl2+ vil spille en viktig rolle i iptv-planene til selskapet.

 

Nexgentel allerede i år

 

Nexgentel holder i dag på en pilot-test også basert på adsl2+.

 

- Foreløpig streames et 20-talls kanaler i fem megabit per sekund, sier Morten Ågnes i Nexgentel.

 

Selskapet planlegger en forsiktig lansering i fjerde kvartal i år når utbredelsen av adsl2+ er større.

 

- Da vil vi nok satse på å bundle tv-pakker og bredbånd i ett, sier Ågnes.

 

Europeisk vekst 

 

IDC har nylig levert en rapport om iptv i Europa, og de spår en sterk vekst. Markedet vil vokse fra 262 millioner dollar i 2005 til 2,5 milliarder i 2009. Frankrike, Italia og Spania tar det meste av markedet med en andel på 60 prosent, mens Nederland, Belgia, Luxembourg og Norden ventes å ligge langt fremme i utviklingen.

 

Innen 2009 vil seks prosent av husstandene i Vest-Europa abonnere på iptv-tjenester.