Forvirrede mobilkunder skal få hjelp
Til høsten legger Forbrukerombudet frem felles nordiske retningslinjer for hvordan mobiltelefonoperatørene kan markedsføre prissammenligninger.
Flere mobiltelefonabonnementer begynner nå å få så komplisert prisstruktur at det er svært vanskelig å skjønne hva den endelige regningen blir. I de groveste tilfellene kan kompliserte prislister, som gjør at kundene ikke skjønner hvor mye mobilbruken koster, være konkurransevridende.
Skjuler prisen
- Å skjule prisen er konkurransevridende, og det er noe av bakgrunnen for de nye retningslinjene. De vil gjelde alle aktører og gi felles retningslinjer for bransjen. Når man gir prisopplysninger har man plikt til å gi fullstendige opplysninger, sier Schilvold.
Konkurransetilsynet er kjent med problemstillingen, men har ingen saker på bordet. De viser til at brukerne selv må finne frem i prisjungelen.
-- Det er en utfordring å velge riktig abonnement og det krever en del av kundene. Men det behøver ikke betyr at det er dårlig konkurranse. Vårt syn er at brukerne må orientere seg slik det er, sier seksjonssjef Asbjørn Englund i Konkurransetilsynet.
Han innrømer at det er en vis oppmerksomhet rundt dette, men at de ikke vil foreta seg noe.
-- Det er Post- og Teletilsynet og forbrukermyndigheten som ivaretar reglene rundt dette, sier han.
Ikke barnepike
Hos Post- og Teletilsynet er de meget klar over problemstillingen, men viser til at folk må undersøke selv og at de bør bruke tilsynets nettsted; www.telepriser.no for å orientere seg.
- Det er den enkelte forbruker som må være bevist. Vi kan ikke være barnepike heller. Vi prøver å gjøre det litt lettere, men den enkelte må sjekke prisene selv, sier informasjonsdirektør Anne Marie Storli ved Post- og Teletilsynet.