TEST: Creative Sound Blaster Tactic3D Fury - For mye bass, for lite annet

Det er ikke ofte Creative bommer når det gjelder lyd.

Publisert Sist oppdatert

Det begynner å bli noen år siden sist vi testet et spillhodesett fra Creative, selskapet som lenge nærmest var synonymt med lyd på pc. I mellomtiden har vi imidlertid testet blant annet et knippe lydkort fra selskapet, lydkort som kan gjøre mye både for musikk og spill.

Når tiden nå var inne for å teste et nytt spillhodesett, endte vi opp med et nytt medlem i Tacitc3D-familien. Sist vi testet derfra var det det trådløse godsettet Sound Blaster Tactic3D Omega, i kombinasjon med det kjempesmarte og fin-fine usb-baserte Recon 3D-lydkortet.

Mens de nevnte dingsene ikke akkurat var blant de rimeligste løsningene, er det ledningsbaserte Tactic3D Fury noe snillere priset. Det merkes for så vidt både på følelsen av byggekvalitet og når det gjelder lydkvalitet. Spørsmålet er om man det man får servert er greit nok, og om det er verdt prisen på rundt 500 kroner.

Creative har lang erfaring med lyd til pc og lyd til spill. Selskapets lydkort var lenge en slags de-facto-standard når en skulle gi pc-en skikkelig godlyd. Fra å drive hovedsakelig med lydkort forstod Creative relativt tidlig at det nok kunne være lurt å utvide produktporteføljen litt. Gitt at de aller fleste i dag, dessverre, tar til takke med lyden man får servert via den integrerte lydkontrolleren på hovedkortet, var nok ikke det noen dum ide.

Og Sound Blaster Tactic3D Fury er altså et av de seneste resultatene av satsingen på lyd til de som har spill som hobby. Med Tactic3D Fury har Creative valgt å holde seg i de lavere prisklassene.

Billig og trangt

Allerede da vi åpnet esken fikk vi inntrykk av at Tactic3D Fury ikke er i helt samme prisklasse som en del av hodesettene vi har testet den siste tiden. Det er kanskje ikke å forvente at et hodesett til 500 kroner skal føles like robust og skikkelig som et til 2 000 kroner. Tactic3D Fury er relativt barskt, og ser ganske solid ut. Det er imidlertid ikke fritt for at det føles litt skjørt og skranglete.

Vårt største problem med Tactic3D Fury var imidlertid at det virker å være laget med tanke på at det skal brukes av pre-pubertale gamere. Designen skal visstnok være av typen som legger seg rundt ørense, såkalt circumaural. Det viste seg raskt å være en sannhet med modifikasjoner. Plassert på våre relativt gjennomsnittlige ører (vi har målt), var klokkene relativt trange, med relativt stort trykk mot ørene som resultat. Rett og slett ikke spesielt behagelig. Bøylen er også ganske stram, noe om også øker trykket mot ørene.

 

På venstre klokke er det plassert en jack-inngang hvor du kan koble til den medfølgende mikrofonen. Slike løsninger liker vi, da de gjør det litt mindre flaut å bruke hodesettet utenfor huset fire vegger. På ledninger har du en knapp for å dempe mikrofonen, samt for å justere lydnivået.

Creative har valgt en litt underlig løsning med Tactic3D Fury, og gjort hodesettet vel så godt egnet for bruk med mobile enheter og bærbare pc-er, som med stasjonær pc. Hodesettet er utstyrt med en 3-ports jack-plugg, altså av typen vi normalt sett finner på for eksempel mobiltelefonøreplugger. Via denne pluggen leveres stereolyd, i tillegg til lyd fra mikrofonen. Problemet her er da at du med en stasjonær pc ikke får brukt mikrofonen uten en overgang, og en slik følger ikke med.

USB til pc-brukerne

Det som følger med er et enkelt usb-lydkort. For dem som normalt benytter seg av integrert lydkontroller, kan det medfølgende lydkortet gi en bitte, bitteliten oppgradering i lydkvalitet. For de som har et skikkelig lydkort, som for eksempel vårt Sound Blaster ZxR, vil usb-lydkortet innebære en ganske drastisk nedgradering i lyden. Dette er altså ikke hodesettet for dem som har nok interesse for lyd til å ha anskaffet seg et skikkelig lydkort.

Vi har brukt Creative Sound Blaster Tactic3D Fury mot både nettbrett, bærbar og stasjonær pc. Uansett hvordan vi koblet det til, opplevde vi omtrent det samme; et relativt underlig lydbilde.

Både via usb-lydkortet og koblet til vår Sound Blaster ZxR, fikk vi levert vel mye bass og vel lite diskant – og en rimelig tam mellomtone. Ved normale, sunne lydnivåer var lydbildet ganske matt og buldrete, og lite egnet til stort annet enn spill. Selv da var de litt vel slitsomme.

For å få et noenlunde kurant lydbilde, med halvkurant diskant og i alle fall et lite snev av mellomtone, måtte vi vri lydnivået farlig høyt opp. Først med full pupp ble lyden til dels akseptabel, med samtidig usunt høy.

Totalt sett vil vi anse Sound Blaster Tactic3D Fury som relativt dårlig egnet til musikk, og greit nok til spill og film.

Konklusjon

Som oftest er vi godt fornøyd med hva Creative kan levere av lyd, enten det nå er via lydkort, høyttalere eller hodesett og –telefoner. Selskapet pleier å klare kunststykket å leverer relativt balansert lyd selv i de rimeligere produktene.

Denne gangen ser balansen ut til å ha blitt kastet på skogen til fordel for altfor mye bass. Vi opplevde lydbildet som lite balansert, til dels grumsete og alt for basstungt. Det ble rett og slett litt slitsomt, spesielt til musikk. Til spill gikk det til nød, men selv der ble det vel anstrengende for ørene over tid.

Creative krever ikke skremmende mange kroner for Tactic3D Fury, men gitt både komfort og lydkvalitet, virker selv 500 kroner for mye. Har du råd, anbefaler vi heller å legge noen ekstra kroner i det for å få for eksempel et Qpad QH-85 eller QH-90, eller kanskje et Corsair Vengeance-hodesett. Du skal heller ikke mer enn et par hundrelapper opp i pris for å få deg et Sound Blaster Tactic3D Omega, som er bedre på alle områder - og trådløst.