Black Eyed Peas i samarbeid med Intel

Sangeren Will.i.am fra supergruppa Black Eyed Peas blir kreativ direktør hos Intel.

Publisert Sist oppdatert

William James Adams Jr., bedre kjent som Will.i.am fra den verdenskjente pop/rap-gruppa the Black Eyed Peas, er ansatt som direktør for kreativ innovasjon hos databrikkeprodusenten Intel, skriver PC Worlds nyhetstjeneste.

LES OGSÅ:

Fjern YouTube-reklame

Adams, som er tidligere Grammy-vinner og har flere platina-album på samvittigheten, skal jobbe sammen med Intel for å utvikle ny teknologi, musikk og for å promotere teknologi generelt, opplyser Intel i en kunngjøring.

360-graders musikkvideo

Will.i.am lanserte sitt eget musikkapplikasjonsselskap denne uken, Will.i.apps, med applikasjonen BEP360 på iTunes som viser en 360-graders video av sangen ”The Time (Dirty Bit)”. Brukere kan bruke sin iPad, iPhone eller iPod Touch til å manøvrere rundt og se musikkvideoen i 360 grader på skjermen. Will.i.apps’ mål er å utvikle applikasjoner som på en mer kreativ måte drar nytte av avanserte digitale teknologier når det gjelder musikk og video.

LES OGSÅ:

TEST: Creative Sound Blaster X-Fi Go! - Godlyd i nøkkelringen

- Det er den typen digital media vi ønsker å være en del av, den typen tankegang, sier talsmann for Intel, David Dickstein. Han forteller at Will.i.am allerede har et Intel adgangskort og at han snart får sitt eget kontor hos selskapet.

Satser på multimedia

Den noe uvanlige ansettelsen skjer bare en uke etter at Intel kom med en lignende kunngjøring i forbindelse med multimedia. I forrige uke annonserte selskapet at Erik Huggers, direktør for BBCs Future Media & Technology-avdeling, skal jobbe for Intel som visepresident og daglig leder i selskapets Digital Home Group.

Ansettelsene er et tydelig tegn på at multimedia er et stadig viktigere satsingsområde for databransjen. Både Intel og konkurrenten Advanced Micro Devices (AMD) har lagt adskillig vekt på grafikk i sine nyeste mikroprosessorer, i et forsøk på å gjøre spill- og videoopplevelsen bedre for vanlige folk.

LES OGSÅ:

TEST: Logitech Wireless Headset F540 - Trådløs lyd til konsoll

Andre teknologigiganter har også henvendt seg til musikere i det siste. Hewlett-Packard (HP) og Monster Cable samarbeider for eksempel med rapperen og produsenten Dr. Dre for å utvikle lydteknologi til hodetelefoner og bærbare multimedie-pc-er, kalt Beats Audio.