Bygger elbil med Pi

NTNU-studenter vil vinne elbil-løp ved hjelp av den bittelille datamaskinen Raspberry Pi.

Publisert Sist oppdatert

Hver vår avholdes en elbil-konkurranse for unge ingeniører kalt Shell Eco-marathon. Dette er en internasjonal konkurranse som arrangeres i Europa, Asia og Amerika. Her vinner bilen som kan kjøre lengst som mulig på minst mulig energi.

I forbindelse med konkurransen bygger 14 studenter fra NTNU en egen elbil som har fått navnet DNV Fuel Fighter. Dette er sjette gangen studenter fra NTNU er med i Shells elbil-konkurranse. Verdensrekorden for hydrogenbiler på 1,246 kilometer holdes av studenter fra NTNU. I år skal bilene få teste seg på ti runder rundt en 1,6 km lang bane i sentrum av Rotterdam. De norske studentene konkurrerer mot hele 262 lag fra 20 ulike land.

Modulbasert med solcellepanel

Det spesielle med denne elbilen er at den er modulbasert, med den bittelille datamaskinen Raspberry Pi som sentral komponent. All informasjon i systemet vises på en berøringsskjerm koblet opp mot Pi-maskinen som for øvrig er Linux-basert og kodet i Python.

- Grunnen til at valget falt på Raspberry Pi, var at denne kan kjøre Linux, noe som igjen muliggjør programmering i et høynivåspråk som Python. Siden de fleste touchskjermer kommer med HDMI/DVI tilkobling, ble Pi-en enkel å bruke, siden den har disse videogrensesnittene, sier Jostein Furseth, som programmerer all maskinvaren til bilen.

Laget fra bunnen av

Studentene har laget totalt 11 moduler til elbilen. Én modul er utviklet spesielt for å gi operativsystemet den funksjonaliteten den trenger, samt et grensesnitt som gjør det mulig å koble det til bilens øvrige systemer.

RASPBERRY PI: Studentene utvikler et modulbasert system med flere oppgaver hvor Raspberry Pi er sentral.

Denne modulen kobler operativsystemet direkte til via GPIO-pinner (General Purpose Input Output). Dette tar hånd om kommunikasjonen med bilens øvrige systemer over CAN-bus (Controller Area Network), GSM/GPRS (mobiltelefoni), samt lesing av knapper, analoge signaler, indikeringslamper, lydanlegg osv. Alle modulene er laget av studentene selv fra bunnen av.

For å kunne følge med på hvordan DNV Fuel Fighter presterer på banen under konkurransen, har studentene også laget en egen kommunikasjonsmodul. Denne sender all informasjon som sjåføren har tilgang til, til en ekstern datamaskin.

Se videoen om Shell Eco-Marathons historie: