Kraftig vekst i nett- og mobilhandel

Nordmenn er blitt veldig, veldig glade i å handle med mobil og på nett. Black Friday ble shoppingfest også her til lands.

Publisert Sist oppdatert

Igjen er det rekordår for nett- og mobilhandel, ifølge undersøkelser og nettbutikker. Og norske forbrukere e-handler mer enn våre nærmeste naboer.

Totalt sett vil vi handle på nett for 100 milliarder kroner i år, derav 20-25 milliarder kroner i ren varehandel fra norske nettbutikker, og rundt ti milliarder kroner fra utenlandske nettbutikker, opplyser hovedorganisasjonen Virke til Dagens Næringsliv.

Dette betyr at omlag fem prosent av den totale varehandelen nå skjer på nett.

Alle handler på nett

I den årlige rapporten «Norsk e-handel 2013», bygget på undersøkelse utført av og på vegne av betalingsselskapet Dibs, kommer det frem at så og si alle i langstrakte Norge handlet på nett i år, og bare én prosent mellom 15 og 74 år - som har nettilgang - oppgir at de ikke har handlet på nett i det hele tatt de siste tre månedene. Det inkluderer riktignok in-app handel, som for eksempel billettkjøp via NSB eller Ruters e-billettløsninger.

Rapporten fra undersøkelsen bygger forøvrig på intervjuer med 4.000 forbrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland - i tillegg til Dibs egne transaksjonstall.

Mens personer mellom 25 og 44 år er de ivrigste, er det også stadig flere blant de eldre som er blitt både komfortable og ivrige nettshoppere. For eksempel har aldersgruppen 65 til 74 år doblet antall kjøp via nett og mobil på to år.

Henrik Begby Andersen, norgessjef i Dibs.

- Vi ser en klar tendens til at de eldre også begynner å bli komfortable med e-handel. Det er ikke lenger bare teknologiinteresserte tenåringer som vet å benyttte de mange mulighetene som dagens mobiler og nettbrett tilbyr, mener Henrik Begby Andersen, daglig leder i Dibs Norge.

Når det gjelder hva som kjøpes, forteller Andersen at det er reiseliv, mote og media som er mest populært, mens interiør, elektronikk og personlig pleie følger hakk i hel.

Reise stod for 35 prosent av totalen, digitale medier og medierelaterte kjøp (på mobil) 39 prosent, klær og sko stod for 25 prosent mens elektronikk ligger på 12 prosent av totalen, ifølge Dibs.

Nummer én i Norden

Det teknologisk-oppegående Norge ligger på en klar førsteplass i Norden når det gjelder e-handel. Ifølge Dibs vokser e-handel i Norge med 17 prosent sammenlignet med 14 prosent i Danmark og bare syv prosent i Sverige, sammenlignet med samme tid i fjor. Riktignok bruker svenskene mer penger enn både norske og danske forbrukere.

- Den kraftige veksten i Norge kommer av at nordmenn generelt er raske til å ta i bruk ny teknologi, påpeker Andersen.

Det er liten tvil om av bruk av teknologi, spesielt mobile enheter, har påvirket e-handel i positiv reting. Å handle på mobilen er raskt og enkelt. I undersøkelsen opppgir 36 prosent at de har shoppet med mobil eller nettbrett for det var det enkleste alternativet da de var hjemme.

Én av fem oppgir dessuten at de har shoppet med mobilen fordi de befant seg på tog, buss eller i bilen da kjøpetrangen meldte sin ankomst.

Case in point: Komplett

Et godt eksempel på hvordan netthandel har tatt av i Norge ser vi til en av Norges mest populære nettbutikker, Komplett.no.

Nettbutikken omsatte for nesten 200 millioner kroner i november i år, mot 162 millioner kroner i november i fjor, tilsvarende en økning på 21,5 prosent.

Anton Hagberg, kommersiell direktør i Komplett forteller til Dagens Næringsliv at selskapet ble tatt litt på sengen av veksten.

- Vi var forbredt på en frisk julehandel og hadde tatt inn ekstrahjelp, men nå har vi måttet hyre inn flere for å ta unna, sier Hagberg i Dagens Næringsliv.

Komplett-konsernet har også nettbutikker i Sverige og Danmark, og opplyser at veksten nesten er like stor der som her i Norge.

- Dette «netthandelstsunamien» er nok undervurdert av mange, kommenterer Hagberg og legger til at han, om litt forsiktig, håper på 20 prosent økning i desember-handelen i forhold til samme tid i fjor.

Nordmenn elsker tilbud

Dagen etter den amerikanske høytidsdagen Thanksgiving har det siden 1961 vært tradisjon med å feire at man har fri ved å presse seg inn i kjøpesentre for å shoppe. I det minste de som ikke må jobbe denne dagen. Butikkjeder, og selvsagt senere også nettbutikker, lokker med utrolige tilbud på en rekke, attråverdige produkter og tjenester.

Norge, som naturlig nok ikke har noen tradisjon eller grunn til å feire Thanksgiving, har likevel trykket den store handledagen Black Friday til hjertet. For det er liten tvil om at nordmenn elsker gode tilbud, og de har penger å bruke.

Norgessjefen i betalingsselskapet Klarna, Fredrik Green, kan fortelle at Black Friday-fredagen endte i kullsvart bunnlinje med en salgsøkning på intet mindre enn 250 prosent i forhold til en vanlig, hverdagsfredag.

- Black Friday har kommet for å bli. Økningen i Norge var over dobbelt så stor som hos svenskene. Det virker også som flere og flere nå velger bort overfylte kjøpesentre og travle handlegater i julestria, sier Green.

Ifølge tall fra Klarnas nettbutikker, var det sport og fritidsutstyr som var den varekategorien som økte mest på nett, med underholdningsvarer, klær og sko like bak. Green mener tradisjonell shopping i butikk ikke kan matche bredden og ikke minst tilgjengeligheten man får på nett.

- Du får akkurat de samme tilbudene som i butikken, men du slipper unna kaos og lange køer. Kanskje er det ikke så overraskende at flere velger å kjøpe de harde pakkene på nettet, mener han.