Slik skal Comoyo herme etter Netflix

Slik skal Comoyo herme etter Netflix

Telenors Comoyo lanserer sin egen filmstrømmetjeneste i dag, men den minner mistenkelig om hovedkonkurrenten.

- Når man kommer inn i et marked som nummer tre eller fire, så må man herme litt.

Det sier Karianne Melleby, som er sjef for film og tv hos Comoyo.

Selskapet, som består av 40 folk - hvorav 30 utviklere - lanserer i dag "forsiktig" betaversjonen av Comoyo View.

Dermed har den ganske uoversiktlige kampen om strømmemarkedet fått enda en spiller.

Norsk og redaksjonelt

- Vi skal lage en film- og tv-tjeneste, og det er egentlig ikke noe veldig overraskende med det, forteller Melleby på dagens lille pressekonferanse i Telenors M-bygg på Fornebu.

Hun antyder dermed stor forståelse for at folk synes tjenesten likner på andre tjenester som finnes i markedet.

For ved første øyekast ser Comoyo View ganske likt ut som konkurrentene HBO Nordic, Viaplay, og viktigst: Netflix.

- Vi har sett på de beste og prøvd å legge vår egen tvist på det, sier Melleby.

Men de skal ikke først og fremst utfordre på teknologi, men på innhold. Norske filmer. Redaksjonelle anbefalinger. Og en totalpakke som inneholder bloggen Filter, kanalpakker fra Cmore og blant annet HBO-serier 24 timer etter at de første gang blir vist i USA.

Myk start

Betaversjonen åpner i dag, for hvem som helst. Den vil være gratis de første to månedene.

I første omgang er det på plass rundt 1000 filmer og 40 serier, men Comoyo har allerede kjøpt inn rundt 3000 filmer og 170 serier, og resten skal komme i løpet av sommeren.

Web-versjonen åpner i dag, Ipad-appen kommer i morgen, og så kommer apper for Android-nettbrett, Windows 8 og RT, Samsung og LG-tver, Xbox, samt mobiltelefoner i løpet av sommeren.

Alle appene skal være "native", og spesialtilpasset hver enkelt plattform.

Beta

Tjenesten åpner i Norge og Sverige nå. Innholdet de har kjøpt er dyrt, og dekker bare Skandinavia.

Karianne Melleby understreker at det er en beta-versjon, og at de skal utvikle tjenesten svært mye de neste månedene.

De har blant annet ikke algoritmebaserte anbefalinger ennå.

- Vi har egentlig vært mer opptatt av å ikke være en maskin, men å være mennesker som vil gi en god filmopplevelse, sier Melleby.

Du kan sjekke ut tjenesten i dag på http://www.comoyo.no/view

It Bransjen