KONTROVERS: Salgstrøbbel for markedsleder Samsung gjør at de snyter store deler av verden for salg av nye Note 5, til protester. Foto: Samsung 

Smarttelefonsalget bremser opp

Samsung sliter og møter kundekritikk, men beholder topplassering i smarttelefonmarked i avmatting. Huawei vokser rekordraskt.

Publisert Sist oppdatert

Når smarttelefonsalget fortsetter å bremse opp i andre kvartal, betyr ikke det akkurat salgsnedgang. Det innebærer bare at veksten nærmer seg ensifrete tall.

I andre kvartal i år leverte produsentene 330 millioner smarttelefoner, og dette innebærer en vekst på 13,5 prosent målt mot året før. Det er den svakeste veksten i salget siden 2013, melder Gartner.

Toppmodellene bremser mest

Det er smartmobiler i lavende og mellomområdet som driver veksten, spesielt i vekstmarkedene utenfor Europa, Nord-Amerika og Øst-Asia.

Huawei er vekstvinner med 46 prosent vekst målt mot året før. Dermed er de sikker på tredje plass i verden, med 7,8 prosent markedsandel.

Samsung er fortsatt på topp, men de kjente leveringsproblemene med S6 Edge i andre kvartal sender selskapet ned 4,3 prosentpoeng til 21,9 prosent markedsandel.

Selskapet lanserte nylig en større versjon av premium-modellene S6 Edge og Note, men har fått det for seg at Note 5 ikke skal selges i store markeder som Europa. Siden dette er temmelig uforståelig for en teknologisk avansert region, har protestene kommet fra forhandlere og kunder. Ord som «panikkpreget" og "feilvurdering" dukker opp i diskusjonsfora på nett.

Andre leverandører vil gjerne profitere på at Samsung dropper ut av smarttelefon-konkurransen i store deler av verden.

Det henger på Kina

Apple kunne notere en vekst på 2,4 prosentpoeng til 14,8 prosent markedsandel i andre kvartal. Selskapet har endelig fått til salg i Kina, og opplevde en vekst på 68 prosent i landet.

Kina opplevde i andre kvartal nedgang i salget av smarttelefoner med fire prosent. Markedet anses å ha nådd en modenhet der salget drives av å bytte ut eldre telefoner med nye, og det driver salgsveksten ned, melder Mobile World.

Dette går kraftigst ut over Lenovo, som mister 1,6 prosentpoeng andel og havner på fem prosent i andre kvartal målt mot året før. Xiaomi får til 0,6 prosent vekst i samme periode og er nesten par med Lenovo.