Advarer mot banale karriereråd

Feilslått jobbprosess kan føre til sykemelding, mener hodejeger Pål-Espen Tørisen.

Publisert Sist oppdatert

- Det er mye banalt karrierestoff i mediene, særlig på nettet. Artikler som "Ti gode råd til jobbsøknaden din" gjør ofte mer skade enn de hjelper folk, sukker Pål-Espen Tørisen.

Tørisen er rekrutteringsveteran og tar, i motsetning til hva han mener mange journalister kanskje gjør, faget på alvor. I sin karriere som hodejeger skrev han to bøker, den ene til dem som søker jobb og den andre til dem som søker ansatte.

- Et arbeidsforhold er som et ekteskap. Halvparten av ekteskapene faller fra hverandre fordi partnerne ikke passer sammen. Slik skjer også i arbeidslivet. Alt for mange begynner i en jobb på feil premisser og det kan ha store følger, både for arbeidsgiveren og for den enkelte ansatte, sier han.

På feil spor

Ifølge Tørisen er det store mørketall rundt feilrekruttering. Det gjøres mange tabber i slike prosesser og det kan være dyrt for arbeidsgiverne. Å få feil person inn i organisasjonen koster mye penger.

Enda verre er det for personer som velger feil jobb. Gjennom utydelige søknadsprosedyrer uten god kvalitetssikring kan man få en jobb man ikke er egnet til, eller ikke ønsker seg, egentlig.

- For privatpersoner ligger kostnadene for en feilslått jobbprosess på et helt annet nivå. Man kan plutselig havne på et feil spor, og da er det ikke lett å komme tilbake igjen.

I Norge har det vært mye oppmerksomhet om uføretrygd og sykemelding på grunn av psykiske lidelser. Selv om denne gruppen består av folk med ulik bakgrunn, er Tørisen ikke i tvil om at en del av årsaken er at folk havner på feil plass i arbeidslivet.

- Da er du kjørt. Og kan gå på en skikkelig smell, og bli sykmeldt på grunn av det, sier han.

Hva du vil

Det er like viktig for den som ansetter som for den som søker jobb, å sørge for at man finner det riktige hodet til riktig plass. Begge parter bør i søknadsprosessen være mer ivrige på å samarbeide, og klargjøre forholdene rundt en stilling.

Det er fire ting man må tenke på når man søker en jobb. Det første, og aller viktigste, er at man forstår jobben, hva den innebærer, hva slags ansvar det er snakk om og hvilke oppgaver man må gjøre. Hvis du ikke har gjort denne hjemmeleksen, forblir også det andre, tredje og fjerde spørsmålet ubesvart.

- Disse er: Har du evnene til å lykkes i jobben? Og så, vil du ha den, er dette oppgaver som motiverer deg og stimulerer deg? Det skal være i samsvar med dine holdninger og verdier. Til sist, har du mulighet til å gjøre jobben når det gjelder tid og sted, reisevirksomhet, helse, kombinasjon med hjemme og barn, sier Tørisen.

- Bruk sosiale nettverk, råder Tørisen. Les mer på neste side!