Annerledesbedriften Miles

Konsulentselskapet hvor alle er sjefer og ingen har budsjetter å fylle.

Publisert Sist oppdatert

Miles ble i fjor kåret til Norges beste sted å jobbe i klassen for bedrifter under 50 ansatte. I år er de i klassen mellomstore virksomheter, og fikk femteplass.

Miles har også fått en spesialutmerkelse på tvers av kategoriene og er nominert i Europa-kåringen for "Involvering og samhold" fra Great Place To Work Institute.

Ingen budsjetter

- Du hevder at dere er annerledes og derfor gjør det bra?

- Vi har ikke noe exit-mål. Det betyr at vi ikke har som mål å selge oss ut eller gå på børs. Vi har heller ikke noe vekstmål. Visst har vi vokst til 70 ansatte på seks år, men det har skjedd naturlig, ikke som følge av en plan om vekst. Vi har heller ikke noe budsjett. Det å ikke ha budsjett gjør at vi er mulighetsrettet. Nå betyr ikke dette at alle gjør som de vil, beslutninger må fortsatt begrunnes.

- Hvorfor er det så bra å jobbe hos dere, da?

- Hos oss har vi medarbeidere med 20 års erfaring som fortsatt får utvikle seg faglig, i stedet for å sitte som mellomledere. I konsulentbransjen er det rundt 15 prosent turnover på ansatte per år. Hos oss har seks personer sluttet på seks år. Nå er det to år siden sist noen sa opp. Vi har som mål å lage det beste faglige og sosiale miljøet for å kunne tiltrekke oss de dyktigste medarbeiderne. Da blir vi også attraktive for kundene.

Selv om Bjørn Olav Semundseth er blodfan av Miles Davis, kommer ikke firmanavnet av dette. "Miles" skal indikere at de er villige til å strekke seg langt; som i "walking the last mile". Men alle nyansatte får en Miles Davis-plate i gave.

- Da vi startet, var det med ønske om å lage en bedrift av konsulenter, for konsulenter. Hos oss er det faglig autoritet og varme mennesker som gjelder. I tillegg til å ha de klassisk gode konsulentegenskapene, må våre folk bry seg og være ydmyke. Vi har fire kjerneverdier: Faglig dyktighet. Dele kompetanse. Bry seg. Være ydmyk. Vi har som sagt ikke finansielle mål, men har satset på at resultater følger av faglig dyktighet. Så langt har vi hvert år gått med overskudd.

70 ledere

- Dere er vel egentlig en bande anarkister?

- Ja, du kan godt si det. Selv om vi drømte om en bedrift av og for konsulenter, så er vi ikke elitistiske. Total er det bare tre ledere i Miles. En i Stavanger, en i Bergen og jeg her i Oslo. De ansatte har selv myndighet som ellers ville ligge hos en mellomleder.

- Nye folk hos oss blir ofte forvirret når de for eksempel vil ha en ny pc. Det kom en til meg og ville ha det, og jeg sa han kunne kjøpe en. "Men en pc kan koste fra fem tusen til tredve", sa han. "Ja", sa jeg. "Men om jeg vil ha en Mac, da". "Du vet selv hva du har behov for. Så kjøp det", svarte jeg.

- I stedet for å kalle oss anarkister, kan vi kalles et selskap med 70 ledere. Eller kanskje det er anarkisme, spør Semundseth.

- Du kan ikke drive butikk uten å tjene penger?

- Men det gjør vi. Vi har hele tiden hatt en resultatgrad på 15-20 prosent. Det er ikke verst i denne bransjen. Jeg har blåruss-venner som kaller oss et tegneserieselskap, fordi vi ikke har budsjetter og kvantitative mål. Men vi har mange store kunder, som Netcom og Statnett. Vi tjener penger på å gjøre en god jobb og nekter å sette økonomiske mål. Resultatet kommer av godt arbeid.

Gjør bransjen bedre

Semundseth mener børsnotering er uaktuelt for Miles. Børsen er altfor utålmodig og stiller krav som de ikke kan leve med. For eksempel om oppbemanning eller nedbemanning.

- Du kan ikke ha kvantitative mål på hoder. Der er det kvalitet som gjelder. Setter du kvantitative mål, får det følger for kvaliteten. Jeg hevder ikke at vår måte å gjøre ting på er riktig for alle, men det er riktig for Miles. Vi vil ikke belære andre.

- Du var med og startet First Tuesday. Hvorfor det?

First Tuesday er et nettverk for kunnskapsindustrien, som vi startet i 1999 med formål å dele kompetanse. Du må starte med å dele hvis du vil ha noe igjen. Du må by på deg selv. Dette tror jeg er viktig i et bransjeperspektiv, men også den enkelte bedrift. Det er samme verdien som ligger til grunn for Miles. Jeg tror dette er viktig for kunnskapsnæringen, veldig viktig for it-bransjen og særdeles viktig for den enkelte

- I Miles er vi aktive i NUUG, Javabin, IASA, smidig-miljøet og andre organisasjoner. Det er typisk for oss, for vi er forpliktet til å dele og er med på dugnader. Slik gjør vi bransjen bedre.