Rekordavtale for Telecomputing

Telecomputing har inngått driftsavtale med Deloitte med verdi på omlag 80 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Telecomputing har inngått en driftsavtale med Deloitte som gir selskapet ansvar for drift av Deloittes virksomhet i Norge.

Dette er den største enkeltstående avtalen Telecomputing har inngått i Norge hittil, med en forventet verdi på omlag 80 millioner kroner over fem år.

Avtalen som er inngått med Telecomputing gjelder Deloitte Norge, og innebærer at Telecomputing skal levere en sentralisert it-driftsløsning fra Telecomputings datasentre basert på teknologi fra blant annet Citrix og Microsoft.

Selskapets lokasjoner skal også knyttes sammen i et felles nettverk mot Telecomputings datasenter og integreres mot Deloittes globale it-miljø.

Avtalen omfatter også onsite konsulenttjeneste, servicedesk og andre tilhørende tjenester.

- Dette er den største enkeltavtalen Telecomputing har inngått i Norge og vi ser det som en stor anerkjennelse av vår kompetanse og erfaring at et så stort og krevende kompetansemiljø som Deloitte har valgt Telecomputing som sin nye it-driftsleverandør, sier Sven Tore Kaasa, administrerende direktør i Telecomputing AS.

Denne avtalen er i tillegg en av de største i det norske markedet i år hvor kunden går fra egen drift til tjenesteutsetting, så langt Telecomputing vet.

Ny SLA-modell

Kaasa er også fornøyd med den nye SLA-modellen, og tror den også vil kunne være interessant for selskaper med lignende behov som Deloitte.

- I avtalen med Telecomputing ble vi blant annet enige om en SLA-modell som måler produktivitet gjennom it-verktøyene, fremfor it bransjens tradisjonelle oppetidsmålinger, sier Aase Aa. Lundgaard, daglig leder i Deloitte Norge i en pressemelding.

Salgsdirektør i Telecomputing, Lars David Klausen utdyper:

- I dialogen med Deloitte var kunden veldig bevisst at det å måle oppetid på servere, ikke var spesielt interessant. It-outsourcingbransjen er fortsatt veldig bevisst på oppetid, men det er altså ikke Deloitte. De er istedet opptatt av medarbeiderenes produktivitet, og de utfordret oss på dette. Det synes vi var både spennende og utfordrende, sier Klausen.

Sammen med Deloitte satte Telecomputing seg ned, og ble enige om å måle produktivitet gjennom en egenutviklet produktivitetsindeks. Selskaper som Deloitte er it-verktøyene kritiske for driften, og alt er avhengig av at it-verktøyene leverer.

- Produktivitetsindeksen fanger opp om brukerne ikke får gjort jobben sin, sier Klausen, og legger til at en del av løsningen innebærer en innbakt workaround, i tilfelle driftsbrudd.

- Det er en fair og balansert modell, for vi etablerer workarounds, slik at driftsavbrudd på serversiden ikke har noen umiddelbare konsekvenser, sier Klausen.

Klausen mener også at for kunder med behov og krav som Deloitte, kan produktivitetsindeksen utgjøre en ny og spennende modell.

- Det blir en god løsning når begge sidene av bordet stiller med tydelig og nødvendig kompetanse, sier Klausen, og legger til at det har vært et veldig spennende prosjekt å være med på.