Rekrutterer med Donald
Det ansatteide konsulentselskapet Kantega går nye veier for å rekruttere de rette it-proffene.
Det er tøff kamp om de kloke it-hodene i Norge, og det kan være vanskelig å skille seg ut i mengden når man skal rekruttere nye medarbeidere.
Da hjelper det å være litt kreativ og å tørre å gå nye veier, slik som det ansatteide konsulentselskapet Kantega.
På baksiden av den populære tegneserien Donald Duck & Co nr. 37 har selskapet tatt ut en helsides annonse, i tegneserieform.
Alle liker Donald
Det er stor konkurranse om de beste folkene, og det kan være lurt å tenke litt i nye baner når det gjelder rekruttering og synlighet.
- Det er viktig å skille seg litt ut i et stramt marked, begynner Abid Ali Teepo, avdelingsleder i Kantega.
Annonsen som Kantega har tatt ut i tegneserien Donald Duck & Co skiller seg klart ut. Den er i form av en tegneserie og skal formidle det selskapet synes er viktig.
Annonsen er forøvrig tegnet av Kantegas egen Siri Pettersen.
- Vi liker å prøve forskjellige ting, og vi prøver gjerne ting som er litt utenom det vanlige. Donald er en bra kanal, og litt originalt, forteller Hans Ove Ringstad, gruppeleder i Kantega.
Donald-bladet kommer ut en gang i uken, og hadde et opplag på 68.235 i fjor. I tillegg er de fleste Donald-leserne voksne, og 70 prosent er over 11 år.
Utgaven med annonsen fra Kantega landet i butikkhyllene samme uken som Javazone-konferansen gikk av stabelen, og Teepo kan fortelle at de delte ut rundt 1.000 blader under konferansen, før bladene var ute for salg.
Det var ikke vanskelig å dele ut Donald til deltakerne, og selskapet har fått mye bra feedback på annonsen.
- På Javazone tenkte vi at det ville være fint å skille seg ut med en anderledes annonse. Javazone er jo veldig faglig og deilig nerdete, sier Ringstad.
- Det er jo mange som leser Donald, også for barna sine. Det er jo noe man har vokst med, legger Teepo til.
I tillegg er Donald-bladet et varig medium, det blir gjerne liggende og leses igjen og igjen over mange år.
Det passer Kantega bra, og dette er nok en annonse som varer.
- Vi tenker jo langsiktig og ser etter folk hele tiden, sier Teepo og smiler
Av og for de ansatte
Selskapet har fått ti nye medarbeidere hittil i år, og håper på å rekruttere flere før året er omme.
Men som 100 prosent ansattseid bedrift, har alle de ansatte personlig interesse i å se at selskapet gjør det bra. Da er det også viktig å være litt ekstra kresen når det kommer til å velge nye medarbeidere.
- Vi har en ganske kvalitetssikker runde med nye søkere. Det er viktig at både vi og søker har kunnskap og forventninger, for vi ønsker ikke å øke for å øke, men satser på en langsiktig og organisk vekst, sier Teepo.
Alle nyansatte får nemlig tilbud om en del av selskapet, på lik linje med de gamle.
- Alle er eiere, og har dermed litt ekstra interesse i at selskapet gjør det bra. Vi har heller ikke noe HR her; vi passer på hverandre, forteller Teepo.
Det innebærer også at kreativitet, kunnskap og engasjement er egenskaper som er spesielt ettertraktet hos Kantega.
- De ansatte bestemmer hvilken teknologi og hvilke kunder vi skal satse på. Du må være lang fremme både kreativt og faglig, sier Teepo.
- Det er flott å bestemme selv, legger han til og smiler.
Ti år i bransjen
Til neste år feirer Kantega ti år i bransjen, og skal feire med jubileumstur til Island.
- Vi reiser et sted hvert år, og den første generalforsamlingen hadde vi i Nordmarka rundt et leirbål, forteller Teepo.
Generalforsamlingen til neste år blir om mulig enda bedre, for da skal de ansatte samles i det gamle alltinget Þingvellir på Island.
- Det er viktig å ha det gøy, avslutter Teepo.
Som det heter i Donald-annonsen - det er nesten litt magisk.