Sikkerhetskopi ditt eget ansvar

Kommentar: Forbrukertvistutvalget har gjort riktig beslutning. Det er ditt ansvar å ta sikkerhetskopi i tilfelle harddisken ryker.

Publisert Sist oppdatert

KOMMENTAR: Forbrukertvistutvalget har slått fast leverandører ikke er ansvarlig for sine kunders data i tilfellet der harddisken ryker. Vedtaket kommer etter en sak der en bruker krevde at hans forhandler skulle dekke kostnadene for gjennoppretting for en krasjet harddisk. Utfallet av saken er etter min mening den eneste riktige, av mange årsaker.

"Det er ikke et spørsmål om en harddisk kommer til å få feil, men et spørsmål om når en harddisk kommer til å få feil."

For det første vil jeg framstille det slik: Det er ikke et spørsmål om en harddisk kommer til å få feil, men et spørsmål om når en harddisk kommer til å få feil. Skal man følge reglene om fem års reklamasjonsrett for forbrukerkjøp og rett til gjennoppretting av data vil jeg anta at harddisker hadde blitt betraktelig dyrere. Med det sagt, jeg er enig med at en harddisk skal ha fem års reklamasjonsrett. Allerede i dag er det nok imidlertid mange harddisker som erstattes av leverandør, der den egentlige årsaken til feilen lå hos kunden.

For forbrukeren vil det også kunne kommet overraskende kontrameldinger i en sak der man har krevd gjenoppretting av data. Spesielt i dagens situasjon med bærbare pc-er og eksterne harddisker får harddisker tøffere behandling enn tidligere. Riktignok har produsenter av harddisker og bærbare pc-er gjort løsningene mer robuste. Hvis det ved en videre undersøkelse da skulle vise seg at skaden på harddisken var på grunn av uaktsom bruk kan regningen for undersøkelsen av harddisken havne tilbake hos forbrukeren. Også feil ved andre deler av pc-en kan forårsake problemer, for ikke å snakke om feil i strømnettet.

Det er videre andre helt åpenbare årsaker til at man skal ta sikkerhetskopi enn kun harddiskkrasj. Virus og lignende, logiske programfeil, feil ved annen maskinvare, brann, tyverier og så mye mer kan forårsake at du mister data.

Har man ikke kompetansen til å ta sikkerhetskopi, vil jeg også tro at man lettere kan gjøre noe dumt slik at man roter til systemer eller på annen måte mister data.

Ingen sympati fra meg

Jeg måtte nesten le når jeg for et par dager siden hørte på radioen at en skole hadde blitt frastjålet sine nettverkstjenere, med flere års arbeid for lærerne og administrative data for skolen. Det hadde ikke blitt tatt sikkerhetskopier. I dette tilfellet kom de stjålne nettverkstjernerne til rette igjen, men hva konsekvensene var for de som var ansvarlig for tjenerne vet jeg ikke. Noen i tilknytning til dette måtte da forstå at sikkerhetskopi hadde vært en god ide. Hvilke kompetanse noen her satt med vet jeg ikke, men hadde dette ellers vært en bedrift ville jeg nesten tro at noen hadde fått beskjed om å finne seg noe annet å gjøre.

"Skal man følge reglene om fem års reklamasjonsrett for forbrukerkjøp og rett til gjennoppretting av data vil jeg anta at harddisker hadde blitt betraktelig dyrere."

Man leser til stadig om studenter som har mistet hovedfagsoppgaver og doktoravhandlinger og forfattere som har mistet hele manus. Flere av disse uttaler også at de viste jo at de egentlig burde ta sikkerhetskopi, men hadde bare ikke kommet så langt i løpet av noen års arbeid.

Vi har hatt våre syndere i tilknytning til vår publikasjon også. For en del år tilbake var det noen som ikke fikk levert en større test av tapestasjoner for sikkerhetskopiering i tide til deadline. Årsaken var at harddisken med artikkel og testresultater hadde krasjet, det fantes ingen sikkerhetskopi...

Programvare for sikkerhetskopiering ligger integrert i Windows, og har gjort det en stund nå. I mange år har omtrent alt av pc-er blitt levert med cd- eller dvd-brenner som kan være egnet for sikkerhetskopiering, og medier er billige. Det framgår gjerne av dokumentasjonen til både programvareløsninger og pc-er at det skal tas sikkerhetskopi.

Sikkerhetskopiering er ditt ansvar. Det er videre lett å sikre seg, og brukernes eget ansvar å finne ut hvordan man gjør det.

Jeg har stor respekt for den norske lovgivningen i henhold til forbrukerkjøp. Norge er her et foregangsland i henhold til forbrukernes rettigheter. Å gjøre leverandører ansvarlig når brukere ikke tar sikkhetskopi er å gå for langt. Forbrukerrådet sier at de ikke har gitt seg i denne saken, og ikke vil la brukerne stå uten rettigheter. Jeg kan ikke forstå annet enn at Forbrukerrådet må ha viktigere og mer betydningsfulle ting å holde på med enn dette, selv på it-siden.

Det beste med denne saken som har vært oppe i Forbrukertvistutvalget er at den får en del presseomtale - og ikke bare i it-pressen. Gjennom disse artiklene understrekes det da hvor viktig sikkerhetskopiering blir.

Hvilken unnskyldning har du for å ikke ta sikkerhetskopi??

LES OGSÅ: 10 tips for enkel backup