Slik får du it-kunnskap billig

Det er ikke gratis å sertifisere seg, men det finnes billigere måter å gjøre det på.

Publisert Sist oppdatert

Finanskrisen skviser it-budsjetter, og du som ansatt føler kanskje at det går utover din egen mulighet for teknologioppdatering/-sertifisering/-kursing. Da er det på tide å bli kreativ.

- Kursing er nesten det første som kappes når it-organiasjoner kutter i budsjetter. Men det betyr ikke nødvendigvis at ansatte, eller til og med arbeidsløse, kan oppdatere sine kunnskaper uten å punge ut store summer, sier medlem i Society for Information Managment og direktør i selskapet Halbrecht Lieberman Associates, Beverly Lieberman, til Computerworlds nyhetsbyrå.

Det sies at det å være oppdatert er bra både for den enkelte ansatte og for arbeidsgiver, så det kan være fornuftig å lobbyere litt for kurs. Og for de som måtte være arbeidsløse er det en fjær i hatten på cv-en å kunne vise til oppdatert kunnskap.

Her er fem måter du kan komme til sertifiseringsnivå på billigmåten:

1. Del kostnaden med arbeidsgiver

Argumenter for fordelene, og foreslå kostnadsdeling.

- Kursing kan oppfattes som dyrt, men mange selskaper har i dag problemer med å fylle gapene mellom kunnskapene, og det vil koste mer å hyre inn en ny person for å få jobben gjort enn det et kurs vil koste. Forhandlinger er ikke utelukket for å få penger til trening som vil hjelpe begge parter, sier Lieberman.

Analyseselskapet Gartner sier i en rapport kalt IT Workforce data at flesteparten av it-sjefene ikke har planer om å hanke inn nytt arbeidspersonell, men selskapets råd er å investere i de ansatte som allerede er på plass for å komme bedre ut av det når finanskrisen er helt over. Når krisen er over vil det bli dyrt å ansatte folk med peiling på ting som bedriftsarkitektur eller SAP.

- It-ansatte blir kanskje hos arbeidsgiver nå fordi de trenger jobben, men når finanskrisen er over vil de huske hvordan arbeidsgiver behandlet dem, og kan bestemme seg for å bytte arbeidsplass grunnet mangel på kursing eller karriereutvikling, sier Lily Mok, direktør i Gartners it-sjeforganisasjon.

2. Tren deg selv

Hvis du er disiplinert nok og dessuten har tid og energi, kan du få masse kunnskap ved å bruke nettkurs, lese bøker, kikke på dvd-er og delta i webinarer, altså seminarer på web.

- Har du råd til selvtreningspakker er de flotte fordi du kan gjøre det i ditt eget tempo og studere når du har tid til det. Du trenger altså ikke å reise eller ta fri, sier Dwayne Whitmore, systemingeniør hos Carolinas Healthcare Systems.

En som har gått for en slik løsning, er Matt Barber, nettverksanalytiker ved Morrisville State College. Han jobber for tiden med Certified Wireless Network Administrator (CWNA)-sertifiseringen fra CWNP, og baserer seg på en pakke bestående av offisielle bøker, eksempler på prøvene man får og dessuten eksamen. For dette betaler han et par hundre dollar.

- Et ukeslangt seminar eller kurs hadde vært vanskelig å rettferdiggjøre, men pakken er veldig grei å kjøpe. Det krever at jeg putter tid og engasjement i tillegg til arbeidet mitt, men det er en veldig god måte å lære på, sier han.

Et annet eksempel er Michelle Lange fra Webspoc Project Managment, som har kjøpt ITIL3-bøker fra Ebay for 30 dollar.

Er du heldig, tar arbeidsgiver regninga. 200 dollar, eller 30 dollar for den saks skyld, er vesentlig billigere enn kursing og dermed potensielt lettere å svelge for arbeidsgiver.

Se de resterende tre punktene på neste side!