Småklipp fra it-bransjen

Fem nye i Netlife, Compello klar for BYOD, tidenes beste for Data Equipment og ny EMEA-sjef i Adobe.

Publisert Sist oppdatert

Netlife Research med fem nye medarbeidere

Netlife Research vokser, og nå er fem nye navn lagt til de øvrige 45 i selskapet.

- Vi opplever vekst i oppdragsporteføljen fra hver enkelt kunde, og rekrutterer for å møte denne etterspørselen, sier Jostein Magnussen, markedssjef i Netlife research.

Særlig kundeforståelses-laget hadde behov for utvidelse, ifølge Magnussen, og dermed hilser selskapet de fem nye medarbeiderne velkommen.

Teamet utvides med Sofia Hussain, som har doktorgrad i brukerdrevet design. På merittlisten har hun blant annet designprosjekter i land som Namibia, India, Nepal og Kambodsja.

Som altmuligmann vil tidligere barista Anders Aspaas bringe Netlife Researchs kundeopplevelses-kultur fra internettet til den virkelige verden. Aspaas er ansatt som multitalent, vaktmester, CRM-ansvarlig, brukerstøtter, partyfikser og kaffebrygger.

Johan Lilja kommer fra DDB i Sverige hvor han har hatt klienter som Telia, Vattenfall, McDonalds, Lufthansa, Ikea og Electrolux.

Marius Granholt kommer fra Nokia og vil være prosjektleder og brobygger mot systemutviklere. Tuva Eikås er et allsidig interaksjonsdesigntalent som kommer fra Halogen.

Kan godkjenne fakturaer overalt

Compello AS, som er resultat av sammenslåing av Client Computing Europa og Compello Software AS, spesialiserer seg på efaktura og meldingsutveksling, er nå på plass med løsning for IOS, Android og Windows 8.

Selskapets kunder kan med andre ord nå godkjenne fakturaer på så og si alle smartenheter.

- Mange brukere ønsker å ha tilgang til sine forretningsløsninger hvor-som-helst og når-som-helst, sier Gustav Line, administrerende direktør i Compello AS i en pressemelding.

BYOD-READY: - Mange brukere ønsker å ha tilgang til sine forretningsløsninger hvor-som-helst og når-som-helst, sier Gustav Line, administrerende direktør i Compello AS

Han påpeker at det er viktig for Compello at løsningene tilfredsstiller kunder som bruker både Apple, Android og Windows for å dekke behovet.

Compello baserer produktene sine på Microsofts plattform og utviklingsverktøy, og gjenbruk av kodebase og kompetanse er sentralt for selskapet.

- Vi lanserte i høst en klient for Windows 8. Nå lanserer vi en klient for iOS og Android. Denne er bygd med Microsofts utviklingsverktøy i teknologiene HTML5, JavaScript og CSS, forklarer Line.

HTML-klienten tilbys forresten til alle Compellos kunder, både de som har nettskyløsningen og de som har lokal installasjon.

For å ta ibruk Compello Fakturagodkjenning på IOS, Android og Windows smartenheter må man først ha en fakturagodkjenningsløsning fra Compello, enten installert lokalt, hos en partner eller i nettskyen.

Deretter kan brukerne koble seg på med de mobile enhetene de ønsker å benytte til fakturagodkjenning, ifølge Compello.

Sterk vekst for Data Equipment

Data Equipment, som leverer kommunikasjon- og sikkerhetsløsninger, er i god utvikling og hadde en totalomsetning på 89 millioner kroner i fjor. Dette er en økning fra 65 millioner kroner året før. Driftsresultatet var på fem millioner kroner, er en bedring fra 1,5 millioner kroner året før.

- Vi har opplevd spesielt sterk vekst innenfor sikkerhetsområdet der vi i løpet av fjoråret inngikk flere store kontrakter. Totalt sett var fjoråret det beste i vår 30 år lange historie, sier Egil Jahren, administrerende direktør i Data Equipment.

Data Equipment har alltid hatt høyt fokus på kompetanseutvikling av innen datakommunikasjon og sikkerhet og har som målsetting at selskapet skal ha de høyeste tekniske sertifiseringene på alle produktene som inngår i selskapets portefølje.

Selskapet har i dag 17 ansatte, men vil utvide den tekniske avdelingen med flere kompetente medarbeidere i løpet av året.

Ny EMAE-sjef i Adobe

Adobe har utnevnt Mark Phibbs til markedssjef for EMEA-området (Europa, Midtøsten og Afrika). En av hans hovedoppgaver blir å styrke kjennskapen til selskapets skybaserte løsninger, Adobe Creative Cloud og Adobe Marketing Cloud, i hele regionen.

Mark Phibbs begynte i Adobe i 2003 og har i de siste tre årene vært ansvarlig for Adobes globale marketing-strategi for kanalen. Han har også erfraing fra ledende roller i IBM og Microsoft i Australia, Tyskland og Kina.

- Mark Phibbs er en veteran med ni år i Adobe, og vil tilføre høy verdi til våre kunder og partnere i regionen fordi han har dybdeforståelse for hvordan Adobes visjon og strategi er tilpasset bransjebehov, sier EMEA-direktør Mark Zablan i Adobe i en pressemelding.