-- It er kjernevirksomhet for Posten

Computerworld skriver på lederplass 27. august at "det eneste naturlige (er) at Posten selger seg ut av Ergo", hvilket ifølge lederskribenten vil være en fordel både for Posten og Ergo.

Publisert Sist oppdatert

Lederartikkelen omtaler ErgoGroup som "et offentlig it-troll", og Posten som et "bud- og transportselskap". Om Posten heter det at "det hadde vært sunt for Posten hvis de samlet seg og bestemte seg for å drive med postvirksomhet i form av transport av brev og varer til det norske folk", og at "de kan handle de billigste og beste drifts- og logistikktjenestene hos andre."

Du verden! Hvor har denne lederskribenten vært de siste årene hvor logistikk- og kommunikasjonsløsninger i stigende grad utvikles til kombinasjonsprodukter av fysiske og elektroniske elementer?

Postmarkedet er heldigvis i kraftig vekst og utvikling som følge av nye elektroniske alternativer, økt internasjonal handel, endrede kundekrav og en politisk besluttet avregulering av tidligere monopoler.

Resultatet av den teknologiske utviklingen er blant annet at e-post erstatter fysiske brev. Men utviklingen gir også Posten nye muligheter ved at våre kunder etterspør løsninger for elektronisk fakturering, elektronisk meldingsformidling og elektronisk bearbeiding av markedsdatabaser.

Samtidig gir teknologien oss muligheter til å levere elektronisk baserte tilleggstjenester til logistikk-kundene. Disse tjenestene er integrert med de fysiske tjenestene i form av EDI-løsninger, lageroversikter, elektronisk sporing av produkter osv. Våre kunder etterspør dessuten internasjonale løsninger fordi logistikken blir preget av økt verdenshandel og økt grad av internasjonal produksjonsspesialisering. De samme kunder prefererer dessuten leverandører som kan levere tjenester langs en større del av verdikjeden enn tradisjonelt.

Posten har valgt en offensiv strategi for å møte fremtiden som totalleverandør av kommunikasjons- og logistikkløsninger. Ett viktig valg har vært å tilby elektroniske tjenester som tillegg til, eller til erstatning for, fysiske tjenester. Kompetansen i ErgoGroup er avgjørende for en vellykket integrering av de tjenester markedet etterspør.

Posten har lykkes godt med omstillingen fra et distribusjonsselskap til en totalleverandør av integrerte kommunikasjons- og logistikktjenester. At dèt er mulig samtidig som de tradisjonelle posttjenestene ivaretas, er godt beskrevet i Post- og teletilsynets rapport for 2003, hvor tilsynet konkluderer med at Norge i dag har et posttilbud i verdensklasse. 

ErgoGroup er en integrert del av den moderne postbedrift, på linje med hvilken som helst av våre andre divisjoner. Med Posten som eier har dessuten it-selskapet ErgoGroup de siste årene kunnet glede seg over en god inntjening og kraftig verdiutvikling. Vi har naturlig nok ingen planer om å selge.

Kaare Frydenberg,konsernsjef, Posten Norge AS