Apple betaler for iPad-navnet i Kina

Punger ut 60 millioner dollar etter langvarig varemerkebråk.

Publisert Sist oppdatert

At det relativt ukjente kinesiske selskapet Proview har eid varemerket iPad i Kina siden før Apple lanserte sin utgave, har skapt hodebry for Apple.

Proview har flere ganger forsøkt å få retten til å innføre salgsstopp av Apples iPad i det kinesiske markedet.

Omsider eier Apple iPad

Nå har Apple derimot kjøpt seg ut av knipen. Via rettssystemet har de blitt enige om å betale Proview 60 millioner dollar, 350 millioner norske, for å kunne kalle iPad for iPad.

Etter at pengene byttet hånd er det nemlig nå Apple som eier iPad-varemerket i Kina, melder IDG News Service.

Kjemper mot konkurs

Det har vært en seig kamp i rettssystemet, der Apple blant annet har hevdet de kjøpte varemerket fra Proview i 2009.

Pc-skjermprodusenten Proview har derimot ment de aldri offisielt solgte varemerket.

Produsenten kjemper for tiden mot konkurs, og ville egentlig ha 400 millioner dollar av Apple, som ville hjulpet til å dekke gjelden på 180 millioner dollar de skylder åtte kinesiske banker.