Patenttrollenes siste angrep

KOMMENTAR: Patentlovene blir misbrukt av skruppelløse troll for å tjene raske penger. Det siste offeret er Mojang, utvikleren av MInecraft.

Publisert Sist oppdatert

Nylig ble det kjent at Uniloc, selveste Dovregubben blant patenttroll, har kastet seg over indie-suksessen Minecraft.

På bakgrunn av et patent tildelt Uniloc i 2006 har trollet stukket halen sin i blekket og sendt et hyggelig brev til Mojang, som utvikler det populære sandkasse-spillet.

Patentet gjelder system for å unngå «uautorisert tilgang til elektroniske data», og omhandler trafikk mellom en bærbar enhet og lisensserver.

Trollet hevder at dette patentet, som i beste fall kan beskrives som patent på en idè og ikke et system, gir Uniloc rettigheter til tjenester som verifiserer programvare på Android-mobiler.

I brevet til Mojang hevder Uniloc at spillet Minecraft for Android-baserte enheter bryter patentet deres:

«[...] utvikle, bruke, legge ut for salg, selge og/eller importere Android-baserte applikasjoner for bruk på mobiltelefoner og/eller nettbrett som krever kommunikasjon med en server for å utføre en lisenssjekk for å unngå uautorisert bruk av appikasjonen, inkludert, men ikke begrenset til Mindcraft.»

I tilfelle du lurer, så er det ikke skrivefeil i det sitatet - Uniloc presterer faktisk å stave Minecraft feil i kravet.

Kyniske latsabber

Du kjenner kanskje til det engelske ordtaket «those who can't do, teach».

Selskaper som Uniloc (og jeg bruker ordet 'selskap' i bredest mulig forstand) har gjort det til sitt livs mål å patentere generelle konsepter og idèer for senere å utnytte dem for å tyne penger ut av store og små bedrifter.

Med andre ord, de som ikke kan skape noe selv, tar ut patenter på eksisterende konsepter og idèer, og hevder eierskap.

Uniloc er ikke alene om dette. Kanskje de bør ta ut patent på konseptet patenttrolling?

For å understreke nøyaktig hvor kyniske disse patenttrollene faktisk er, kan vi ta en rask gjennomgang av hvordan Uniloc opererer.

Unilic er et selskap basert i Luxembourg, Mojang er i Sverige.

Patentkravet er levert inn i ... Texas, USA?

Denne amerikanske delstaten nyter en tvilsom berømmelse i it-bransjen for å dømme i saksøkers favør i saker som omhandler patentkrav og opphavsrett.

Taktikken er riktignok holdt i reserve - Uniloc krever nemlig først royalities, erstatning for "skader", og tilbyr deretter generøst et forlik.

Ifølge Uniloc selv velger to av tre saksøkte denne utveien, og selskapet gjør seg store og feite med bøllete, useriøse og umoralske metoder.

Hvorfor patent

Patentkonseptet varierer noe mellom land, men fellesnevneren er at et patent skal beskytte innovasjon, og gi oppfinner rettighetene til egne oppfinnelser.

Til gjengjeld skal oppfinner offentliggjøre oppfinnelsen, slik at den kommer verden til gode mens oppfinner selv kan ta seg betalt av alle som ønsker å bruke eller produsere den.

Kort sagt skal et patent beskytte en konkret løsning på et teknisk problem, ifølge Patentstyret.

Dette betyr at patenter ikke skal tildeles på forretningskonsepter eller idèer uten å vise til og demonstrere en praktisk løsning.

Blant kravene for å få tildelt et patent er at løsningen som skal beskyttes ikke kan være opplagt. Unilocs krav viser for eksempel til et patent som, etter min mening, ikke møter dette kravet.

Lisenskommunikasjon er en opplagt løsning, og har vært brukt i forskjellige versjoner i mangfoldige år.

Da jeg selv jobbet i et større norsk selskap på 90-tallet, var en av mine oppgaver å drifte og administrere nettopp et slikt system.

Etter min mening, og her er jeg ikke alene, er det alt for enkelt å ta ut patenter uten å kunne vise til en faktisk, teknisk løsning som ikke består av bare varm luft og store ord.

Ikke alle lar seg skremme

Heldigvis finnes det personer og selskaper som nekter å legge seg flate når patenttrollene gjør sitt inntog.

Blant disse er Mojang-gründer Markus "Notch" Persson.

Han har, ifølge Techeye, sagt at han er klar til å bruke en formue på å forhindre at Uniloc for èn krone fra Mojang.

Ifølge Persson er Unilocs krav uansett ubegrunnet, da Minecraft på Android ikke gjennomfører den type kommunikasjon som er beskrevet i patentet i det hele tatt.

Samtidig legger han til at han mener patenter på programvare rett og slett er et onde, og at det ødelegger og hindrer innovasjon i programvareindustrien.

I prinsippet er jeg helt enig med Persson.

Mens programmer er beskyttet av opphavsrett, kan generelle idèer og konsepter ikke beskyttes av patentsystemet - i ikke uten å ha noe konkret å vise til.

For industriens del, håper jeg på en måte at saken havner i retten, slik at vi kanskje endelig kan få en presedens og få en slutt på dette tullet en gang for alle.

Trollene kan krype tilbake i det skitne hullet de kom fra, de har ingenting med å hindre utviklingen for egen vinning.