HEDRET: Fotograf Nick Ut fotografert da han ble innlemmet i Leica Hall of Fame på Photokina i Köln i 2012. Ved siden av ham står Phan Thi Kim Phúc, som er identisk med den napalm-skadede jenta i bildet på veggen. (Foto: Toralv Østvang)

HEDRET: Fotograf Nick Ut fotografert da han ble innlemmet i Leica Hall of Fame på Photokina i Köln i 2012. Ved siden av ham står Phan Thi Kim Phúc, som er identisk med den napalm-skadede jenta i bildet på veggen. (Foto: Toralv Østvang)

Blir jeg sensurert på Facebook nå?

KOMMENTAR: Facebook sensurerer stadig et av verdens viktigste krigsbilder, napalmbildet fra Vietnam. Blir dette bildet, som jeg tok da fotografen ble hedret, også sensurert?

På Facebook raser det en heftig debatt om hvordan et av verdens mest betydningsfulle krigsfotografier stadig vekk blir sensurert av Facebook.

Årsak: på bildet ser vi en ni-årig jente som er naken fordi klærne hennes bokstavelig talt er blitt brent av henne i et bombeangrep.

Bildet ble tatt i 1972 etter at amerikanske styrker nok en gang brukte napalmbomber i flyangrep mot sivilbefolkningen under den blodige Vietnam-krigen.

Napalmbomber kalles også for brannbomber. De var opprinnelig utviklet som en type antipersonell-våpen der en brennende væske kleber seg til huden og forårsaker store – ofte dødelige – brannskader.

Sensurert av Facebook

Stavanger-journalisten Sven Egil Omdal, kjent skribent som også har hatt viktige tillitsverv i norsk presse, er blant dem som nylig er blitt sensurert på Facebook, etter at han hadde postet fotograf Nick Uts berømte Vietnam-bilde.

Omdal går nå sterkt ut mot Facebooks sensurpraksis og skriver blant annet dette, nettopp på Facebook: «Facebooks håpløse, hodeløse og ansvarsløse håndtering av de drakoniske reglene vi alle har godtatt uten å lese dem, er et voksende politisk problem.»

Bilde-aksjon

Mange har nå tatt utfordringen med å legge ut det samme bildet igjen og igjen, i en aksjon for å få Facebook-ledelsen til å ta til vettet i sin sensurlyst.

Toralf Sandåker, kjent fotoskribent, har til og med lagt ut oppskrift på hvordan man kan gjøre sensurjobben vanskeligere for Facebook ved i stedet å legge ut en link direkte fra originalen, i dette tilfellet fra bildegalleriet til Associated Press (AP).

Facebook-folkene har naturligvis ingen sensurmyndighet overfor Computerworld, hverken på papir eller web, eller overfor min personlige blogg, Kamerablogg.no, hvor jeg la ut denne kommentaren først, sammen med bildet jeg tok da den nevnte fotograf Nick Ut ble hedret for fire år siden ved å bli innlemmet i Leica Hall of Fame.

Bildet øverst i denne artikkelen ble første gang publisert på vårt PC World-nettsted i 2012. Ettersom det nå er brukt i kommentarartikkelen som ble publisert på bloggen min, har bildet også havnet på Facebook i forbindelse med promoteringen av blogg-kommentaren på Facebook.

I skrivende stund har det faktisk fått ligge der i snart 24 timer uten å bli sensurert bort. Det gjenstår å se hvor lenge det får være der.

Hedersbevisningen til fotograf Nick Ut fra 2012 er uansett noe som det er verdt å bli minnet om den dag i dag. Ikoniske krigsfotografier, ikke minst av barn, er dessverre noe vi stadig møter i mediene. Rett og slett fordi det fortsatt er så mye krig og elendighet som rammer sivile – og barna deres – at pressen av og til må vise slike bilder for å gjøre jobben sin med å skildre virkeligheten.

Og da er spørsmålet: Er det greit at bilder som kan endre verdensopinionen i så viktige saker, sensureres fordi de viser den nakne sannheten om krig?

I Leica Hall of Fame

Det var under åpningen av fotomessen Photokina i Köln i 2012 at fotograf Nick Ut fra Associated Press ble hedret med innlemmelse i Leica Hall of Fame, med utgangspunkt i det berømte Vietnam-bildet fra 1972, altså 40 år tidligere den gang.

Og det er altså bilde på veggen bak de to i mitt bilde øverst i denne artikkelen som nå stadig vekk sensureres på Facebook.

HEDRET: Fotograf Nick Ut fotografert da han ble innlemmet i Leica Hall of Fame på Photokina i Köln i 2012. Ved siden av ham står Phan Thi Kim Phúc, som er identisk med den napalm-skadede jenta i bildet på veggen. (Foto: Toralv Østvang)
Foto: Toralv Østvang

Et bilde som fikk stor politisk betydning i sin tid, som kanskje var med på å snu den amerikanske opinionen når det gjaldt Vietnam-krigen og som kanskje også var med på å tvinge president Nixon til å gå av et par år senere.

Bildet holdt for øvrig på å bli sensurert av Associated Press selv samme dag som det ble tatt, men slapp igjennom takket være en årvåken fotosjef som så bildets ikon-potensial.

Til stede under seremonien i Köln for fire år siden var for øvrig også en godt voksen utgave av Phan Thi Kim Phúc, jenta i bildet. Nå er  hun bosatt i Toronto i Canada.

Hva mener så Kim Phúc i voksen alder om bildet av henne fra 1972? På Photokina-messen i Kóln i 2012 fortalte hun at hun i sin ungdom hatet bildet og var skamfull av det.

Men senere har hun lært seg å forstå hvor viktig bildet har vært opp gjennom årene, og under seremonien i Köln ble hun rørt til tårer av hyllesten.

En hyllest som Facebook altså ikke vil at vi skal se. I hvert fall ikke hvis vi også viser bildet som var utgangspunktet for hyllesten.

Toralv Østvang er redaktør i Macworld. Kommentaren er også publisert på Kamerablogg.no.