Angry Birds sender data om deg

En rekke iPhone- og Android-programmer sender persondata til tredjeparter uten å spørre om lov.

Publisert Sist oppdatert

Det er den store amerikanske finansavisen Wall Street Journal som har avslørt at en rekke smarttelefon-programmer, både for iPhone og Android-telefoner, sender data om brukerne til tredjeparter uten å spørre brukerne om lov.

Informasjonen brukes til å generere brukerprofiler som igjen benyttes til å planlegge og administrere målrettede markedsføringskampanjer.

Wall Street Journal testet 101 applikasjoner for iPhone og for smarttelefoner som benytter Googles Android-operativsystem. 56 av applikasjonene viste seg å sende privat informasjon om brukeren til annonsører.

LES OGSÅ:

Charlie Millers sikkerhetstips

iPhone-programmer sender mer brukerdata enn Android-applikasjonene, ifølge undersøkelsen.

Angry Birds sender data

Blant de mest kjente applikasjonene som er blitt beskyldt for å dele brukerdata med andre uten å spørre brukerne om lov, er iPhone-versjonene av Angry Birds, Pandora og Text Plus.

Angry Birds-spillet ble testet av Wall Street Journal både i gratis- og betalversjon, og det viste seg at begge sendte telefonens unike identifikasjonskode, den såkalt UDID (Unique Device Identifier), og informasjon om hvor telefonen befinner seg til Chillingo, en avdeling hos spillprodusenten Electronic Arts Inc., som markedsfører det finsk-produserte spillet.

Chillingo har overfor Wall Street Journal fremholdt at informasjonen ikke brukes i annonseøyemed og at den ikke deles med utenforstående.

LES OGSÅ:

Safari-hull rapper kontaktinfoen din

Finske Rovio Mobile Ltd., som står bak Angry Birds, har lagt ut oppdatert informasjon om personvern etter å ha blitt kontaktet av Wall Street Journal om saken. Det har også minst tre andre spillprodusenter gjort.

I undersøkelsen avslørte avisen at musikk-applikasjonen Pandora sendte informasjon om både brukerens alder og kjønn til flere annonseringsnettverk, i tillegg til informasjon om hvor brukeren befant seg og om telefonens id-nummer.

iPhone-programmet TextPlus 4 viste seg å sende mobiltelefonens unike id-nummer til åtte forskjellige firmaer. I tillegg ble postnummeret der telefonen befant seg, sendt til to av firmaene sammen med informasjon om brukerens alder og kjønn.

Ingen kommentar

Både Apple, som gir sin godkjennelse til at apps som distribueres via App Store, og Google har tidligere sagt at de beskytter brukerne ved å kreve at apps må innhente brukernes godkjennelse før visse typer informasjon blir innhentet.

LES OGSÅ:

ESET med sikkerhetspakke for Mac

Wall Street Journal refererer til Apple-talsmannen Tom Neumayr, som hevder at Apple har lagd et sterkt personvern for sine kunder, spesielt når det gjelder data om hvor brukerne befinner seg.

Wall Street Journal har avslørt at det tydeligvis er enkelt å omgå disse reglene. iPhone-applikasjonen Pumpkin Maker sender stedsangivelser til et annonsenettverk uten å spørre om tillatelse. Avisen opplyser at Apple ikke vil kommentere om dette er i strid med App Store-bestemmelsene.

Ifølge avisen kunne hele 45 av de 101 applikasjonene i testen lastes ned uten at kunden fikk se noe informasjon om personvern, verken på webstedet til dem som distribuerte app-ene eller under nedlastingen av app-ene.

Kan ikke slettes

Annonsører og de som analyserer brukernes adferd er altså særdeles glad i den unike identifikasjonskoden som finnes både i iPhone og i Android-telefoner, ettersom denne ikke kan slettes eller endres av brukerne.

- Noe av det fineste med mobiltelefoner er at du ikke kan slette en UDID slik du kan med informasjonskapsler, sier en talsperson for firmaet Traffic Marketplace. – På den måten kan vi spore alt, tilføyer hun.

Takket være brukerinformasjonen kan slike firmaer følge med på hvilke app-er brukerne laster ned, hvor ofte de bruker app-ene, hvor mye tid de bruker på dem, hvor dypt inn i app-ene de går, og så videre.

Men de som anvender disse dataene til sine brukeranalyser, understreker at dataene ikke knyttes til enkeltindivider, men brukes om større grupper der ingen kan identifiseres. Informasjonen kobles til annen demografisk informasjon og gjør at man raskt kan sette i verk effektive og målrettede markedsføringskampanjer innenfor sterkt begrensede geografiske områder.

Lite å gjøre med det

Wall Street Journals konklusjon på testen er at det svært lite som kan gjøres for å forhindre at denne praksisen fortsetter. Skrur man av lokaliseringstjenesten, mister man kanskje andre nyttige funksjoner, for eksempel kart-tjenester.

LES OGSÅ:

Bildene i sikkerhet og i synk i skyen

I stedet bør brukerne følge med på hva slags informasjon de forskjellige app-ene ber om og unngå app-er du ikke stoler på og som ber om å få lese telefonens status og identitet, heter det.