Sim City annonsert for Mac

11. juni er datoen og EA lover forbedringer.

Publisert Sist oppdatert

Mac-brukere som følte seg forbigått da nye Sim City ble utgitt til PC for omtrent en måned siden, kan nå bare begynne å glede seg. EA annonserte nemlig denne uka at spillet utgis til Mac 11. juni.

Spillgiganten skryter i samme pressemelding av at spillet har solgt 1,3 millioner eksemplarer til nå, og gladnyheten er at alle disse kjøperne også automatisk vil ha tilgang til Mac-versjonen via nedlastingstjenesten Origin. Onlinefunksjonene vil i tillegg fungerer på tvers av plattformene slik at PC- og Macspillere kan spille sammen.

Vanskelig start

Dermed får vi håpe at EA og utvikler Maxis slipper en like vanskelig start på Mac-utgaven som pc-utgaven opplevde. Trøbbel med serverne var et problem i minst en uke etter at spillet kom ut, og mang en misfornøyd byplanlegger satt uten mulighet til å komme i gang med kreasjonene sine.

Mange av anmeldelsene av spillet var i utgangspunktet positive, og det gjaldt spesielt de som kom ut før spillet ble sluppet. Da serverproblemene begynte å bli kjent, var det imidlertid mange som måtte kommentere anmeldelsene sine, og spillnettstedet Polygon gikk så lang som å endre karakteren sin fra 9,5 til 4,5. I ettertid er karakteren deres for øvrig løftet til 6,5.

Mye kritikk ble rettet mot at spillet krever at man alltid må være koblet opp mot EAs servere for å kunne spille. Andre ankepunkter som blant andre spillnettstedet Giant Bombs anmeldelse understreket, var begrensningen på størrelsene til byene og at spillet fokuserer på samarbeid, på bekostning av mulighetene til å helt egenhendig bygge en megaby, slik man kunne i de gamle utgavene.

«Cheeta Speed» er tilbake

Heldigvis skal i hvert fall serverproblemene nå være rettet og utvikleren Maxis opplyste på Twitter denne uka at såkalt «Cheeta Speed», altså den raskeste hastigheten spillet kan kjøres i, nå er tilbake. Den ble fjernet kort etter at spillet ble sluppet for å begrense belastningen på serverne. Samtidig melder de om at det jobbes med versjon 2.0 av spillet og at mer informasjon kommer snart.

EA lover i den tidligere nevnte pressemeldingen også at Mac-versjonen er bygget fra grunnen med tanke på OpenGL, slik at god ytelse skal være sikret. Dermed ligger alt til rette for at dette skal bli en god Mac-versjon for de spillerne som fristes av den nye sosiale Sim City-opplevelsen.