Slik kan barna leke og lære med iPad

Didaktiske spill bygger bro mellom virtuell og fysisk verden.

Publisert Sist oppdatert

Er det tidsbegrenset iPad-bruk i heimen?

Osmo er en serie spill med undervisningsformål som binder den digitale og den ekte verden sammen.

Apples iPad er ikke bare et nettbrett til konsum. iPad har utviklet seg til å bli et helt økosystem. Du får alt fra spill til proffe apps som Office fra Microsoft eller billedredigeringsprogrammer fra Adobe og 3D-modelleringsverktøy fra Autodesk samt proffe musikk-apper med MIDI-interface.

Og i tillegg kommer alt det fysiske tredjeparts-tilbehøret som utvider rekkevidden for paddens innsatsområde. Digitale lærebøker er en ting, men interaktive spill som læring gir en langt mer fordypende og involverende prosess.

Newton-appen både leser dine streker samt fysiske objekter.

Et eksempel på sistnevnte er Osmo - tre forskjellige spill samt et iPad-stativ og et lite prisme til å sette foran kameraet. Via dette lille periskopet kan Osmo-appen se området på bordet foran skjermen, og lese bokstaver, geometriske figurer eller strektegninger. Beregnet for barn i alderen 6-12 år.

De tre spillene fokuserer på ord- og stavelek, fysikkforstålse og geometriske spill med Tangram-brikker. Appen gir deg direkte tilbakemelding på om du gjør det riktig, eller interagerer med dine streker eller fysiske objekter i tilfellet med Newton-spillet. Ta en titt på videoen nedenfor for å se mer.

Bestiller du nå får du Osmo til halv pris - 49 dollar pluss 26 dollar frakt. Til sammen blir det 75 dollar (cirka 450 kroner) før norske avgifter. Virker med iPad 2 og senere. Lenker til appene på nettsiden nedenfor.

Du kan forhåndsbestille samt lese mer om Osmo her . Se en promo-video nedenfor.