Slik kan barna leke og lære med iPad
Didaktiske spill bygger bro mellom virtuell og fysisk verden.
Er det tidsbegrenset iPad-bruk i heimen?
Osmo er en serie spill med undervisningsformål som binder den digitale og den ekte verden sammen.
Apples iPad er ikke bare et nettbrett til konsum. iPad har utviklet seg til å bli et helt økosystem. Du får alt fra spill til proffe apps som Office fra Microsoft eller billedredigeringsprogrammer fra Adobe og 3D-modelleringsverktøy fra Autodesk samt proffe musikk-apper med MIDI-interface.
Og i tillegg kommer alt det fysiske tredjeparts-tilbehøret som utvider rekkevidden for paddens innsatsområde. Digitale lærebøker er en ting, men interaktive spill som læring gir en langt mer fordypende og involverende prosess.
Et eksempel på sistnevnte er Osmo - tre forskjellige spill samt et iPad-stativ og et lite prisme til å sette foran kameraet. Via dette lille periskopet kan Osmo-appen se området på bordet foran skjermen, og lese bokstaver, geometriske figurer eller strektegninger. Beregnet for barn i alderen 6-12 år.
De tre spillene fokuserer på ord- og stavelek, fysikkforstålse og geometriske spill med Tangram-brikker. Appen gir deg direkte tilbakemelding på om du gjør det riktig, eller interagerer med dine streker eller fysiske objekter i tilfellet med Newton-spillet. Ta en titt på videoen nedenfor for å se mer.
Bestiller du nå får du Osmo til halv pris - 49 dollar pluss 26 dollar frakt. Til sammen blir det 75 dollar (cirka 450 kroner) før norske avgifter. Virker med iPad 2 og senere. Lenker til appene på nettsiden nedenfor.
Du kan forhåndsbestille samt lese mer om Osmo her . Se en promo-video nedenfor.