Konserndirektør Kolbjørn Haarr i Evry Norge og roboten Pepper på bransjekonferansen Insight 2017. Foto: Stine Marie Hagen

HAARR OG PEPPER: Konserndirektør Kolbjørn Haarr i Evry Norge og roboten Pepper på bransjekonferansen Insight 2017. Foto: Stine Marie Hagen

Pepper på Evry Insight

Evry sparer ikke på kruttet når den årlige konferansen Insight arrangeres, her er roboter, lanseringer og foredragsholdere i fleng.

Årets tema på Evry-konferansen Insight er "Transforming to the new digital society", og derfor står blant annet blockchain, automation, internet of things og cloud på agendaen. Dermed var det kanskje heller ikke så rart at roboten Pepper stjal åpningsshowet. Dog fikk den litt drahjelp av konferansier Anne Lindmo.

Skjer mye

Ifølge Lindmo skal konsernsjef Björn Ivroth, som ikke var med på åpningen av konferansen, ha sagt at årets Insight er det viktigste noensinne.

- Vi har alltid sagt at det i it-industrien skjer mye. Nå skjer det ekstra mye. Det kunne dagens vert, konserndirektør for Evry Norge, Kolbjørn Haarr, fortelle.

Dannelse og utdannelse

Åpningsdagens første foredragsholder var kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Han hadde tatt turen til Insight 2017 for å prate om hvordan vi kan legge opp skole og utdanning i en verden som forandrer seg raskt.

Kunnskapsministeren mener at vi ikke kan kaste oss på alt som ser nytt og fristende ut nå for det kan være ubrukelig og gammeldags om fem år. Han er opptatt av at vi fortsatt bygger på grunnleggende ferdigheter, i tillegg til sosiale ferdigheter. Skolen har to oppdrag – dannelse og utdannelse, mener Isaksen.

- Skolene må være optatt av at elevene lærer i dybden og ikke bare overfladisk, og den må oppmuntre til for eksempel gründerskap og analyse, og det å skape noe på egenhånd. Dette må inn i skolen, sa kunnskapsministeren.

Kognitiv kundeservice

- De teknologiene vi har tilgjengelig, som kunstig intelligens, maskinlæring, blockchain og så videre, det kommer til å endre bransjen og samfunnet på en måte vi aldri har sett før. Det sa Kolbjørn Haarr, før han presenterte de 525 kundene i salen for en offisiell avdukning.

Vår ambisjon er å være best i norden på kognitive teknologier.

Evry lanserer nemlig kognitiv kundeservice. Selskapets kundesenter besvarer over 50.000 henvendelser per måned. Kundesenteret kan ifølge Evrys hjemmesider vise til høy score hos kundene – mye takket være et kontinuerlig forbedringsarbeid. Som del av dette har Evry valgt IBM Watson-teknologi til å automatisere kjerneprosessene innen kundeservice. Resultatet er et proaktivt kundesenter som kan løse kundens problem, og ifølge Haarr: før kunden i det hele tatt er klar over det.

-Vi har allerede begynt og vi har teamet opp med de beste teknologipartnerne som finnes i markedet. Vi investerer tungt i dette, og håper og tror at dere har lyst til å komme til oss hvis dere har lyst til å utforske disse teknologiene. Vår ambisjon er å være best i norden på kognitive teknologier, sa Haarr fra scenen.

Oppfordring

Utover den første dagen kunne gjestene blant flere andre se sikkerhetsekspert Per Thorsheim og den svenske foredragsholderen Alexander Bard, før dagen ble avsluttet med middag der humortrioen Raske menn var en del av underholdningen.

Verten Kolbjørn Haarr hadde også en oppfordring til alle som vil henge med på den digitale transformasjonen.

- Ta posisjon i din bransje, og ta mulighetene som finnes i disse teknologiene. Det vanskeligste og viktigste er å gjøre noe. Det trenger ikke å være superambisiøst, men gjør noe! Beveg deg fremover, ta posisjon og sørg for at du er med når bruddet går.