Slipper å dra til Barcelona

DIGITAL-REISE: Nå slipper man å reise til Barcelona for å delta på konferanse der. I hvert fall på årets kreativ-konferanse i byen. (Foto: Pixabay.com)

Slipper å dra til Barcelona

Faglige konferanser pleier å medføre utgifter til reise og hotell. Det slipper man på årets kreativ-konferanse i Barcelona.

Om det som omtales som «Europas ledende kreative konferanse» innleder en ny trend, gjenstår å se, men Adobe inviterer i hvert fall til levende videostrømming av store deler av den såkalte OFFF-konferansen som går av stabelen i Barcelona 6.-8. april.

Aktiv deltaker fra sofaen

Dermed kan man følge store deler av konferansen fra kontoret, fra sofaen hjemme eller fra kafeen rundt hjørnet.

Man blir ikke bare passiv tilskuer, men kan også være med i debattene og stille spørsmål via hashtaggen #AdobeLive.

Blant innslagene er tips om hvordan man kan arbeide kreativt mens man er på farten. Rockebandet Iron Maiden er blant ekspertene som gir råd.

– Adobe har samarbeidet tett med OFFF i mange år. Vi har designet en opplevelse alle kreative virkelig bør få med seg – enten de er fysisk tilstede eller følger med på Adobelive.com. Vi har et heftig program med mange innflytelsesrike gjester og ser frem til å presentere spennende oppdateringer, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef hos Adobe.

Organisasjon og festival

OFFF er en kombinasjon av organisasjon og festival for kreative, arrangert hvert år siden 2001. For det meste har festivalen funnet sted i Barcelona, men har også funnet veien til New York, Lisboa, Paris og Mexico City.

Forkortelsen OFFF står for Online-flash-film-festival. Festivalen handler om det nyeste innen kreativ digital teknologi med fokus på visuell kommunikasjon, digital kunst og elektronisk musikk.

Digitalisering av messer

Adobe er blant sponsorene og strømmer altså store deler av årets konferanse live.

Det gjenstår som sagt å se om dette innevarsler en trend som vil påvirke fremtidige konferanser, messer og events i andre sektorer. I så fall vil det være rimelig å tro at dette følges med argusøyne av alt fra messe- og konferanse-arrangører via hotell- og reiselivsbransjen til transportnæringen – ikke minst flyselskapene, som har mye trafikk takket være internasjonale messer og konferanser.

Og kanskje av miljøengasjerte, som trolig er positive til at flere velger å reise digitalt fremfor fysisk til slike arrangementer.