It-gigantenes hemmelige lobby

Slik jobber Google, Microsoft og Yahoo i skjul mot europeeres privatliv.

Publisert Sist oppdatert

EU jobber med en ny forskrift som skal styrke beskyttelsen av personopplysninger innen EU.

Den nye loven som kan være på plass i enkelte EU-land allerede om to år, innebærer blant annet at personopplysninger kun får lagres og håndteres dersom brukeren selv har gitt samtykke til dette, og at brukeren har en rett til å få sin data slettet dersom det er ønsket. Det skriver Computerworlds nyhetstjeneste.

Denne nye forskriften er kontroversiell og i Brussel pågår det en intens lobbyvirksomhet. Men ikke helt åpent, ser det nå ut til. Tre av de største it-selskapene har nemlig betalt lobbyister under bordet.

Hemmeligholdt

Det er organisasjonen European Privacy Association (EPA) som nå er under lupen.

EUs Transparency Register lister alle lobbyorganisasjoner som drives av EU-kommisjonen og EU-parlamentet, og krever at alle lobbyvirksomheter spesifiserer hvilke selskaper som betaler dem.

EPAs lobby-innsats har vekket mistanke, og den siste uken ble EPA anmeldt til EU av anti-lobbyorganisasjonen Corporate Europe Observartory, for å ha beskrevet sin virksomhet feil. Corporate Eurpe Observatory konstaterer at EPA har solgt selskapsmedlemskap for 10.000 euro per stykk på sin hjemmeside, og anklager EPA for å være en såkalt astroturfing-kampanje. Astroturfing er et amerikansk konsept hvor samordnede påvirkningsinnsatser blir forkledd i grasrot-kostyme.

Hevder de ikke visste om reglene

Nå har det vist seg at EPA har støtte fra selskaper, og ikke hvilke som helst, heller. EPA-sjef, Pietro Paganini, bekrefter til IDGs korrespondent i Brussel, at Google, Microsoft og Yahoo er blant medlemmene.

Paganini forsvarer seg med at EPA ikke visste at lobbyorganisasjoner er pålagt å offentligjøre sine sponsorer i EUs Transparency Register, og at de ikke helt visste hvordan ting fungerer i Brussel.

Verken Google, Microsoft eller Yahoo har kommentert forklaringen til EPA