- Ipad har fire år igjen på topp

Konkurrentene er klare, men Apple kan beholde forspranget til 2015.

Publisert Sist oppdatert

Etter at Apple omstartet nettbrettgaloppen i fjor vår, har både nye og gamle aktører lansert nye nettbrett. Men foreløpig ser det ut til at Apple endelig har fått seg en topplassering i et markedssegment.

Selskapet har 90 prosent av nettbrettmarkedet, og analyseselskapet Ovum mener de kan holde seg på topp i fire år til.

- Konkurrentene har vært hakk i hel med en bråte nye nettbrett. Disse kommer fra store leverandører som Samsung, Motorola, HP, HTC, og RIM. De forsøker å gjenskape hvor begeistret mange er over Apple sitt grensesnitt, noe som er eksepsjonelt vanskelig, hevder Adam Leach fra Ovum til Computerworlds nyhetstjeneste.

Holder godt unna i år

Versjon to av Ipad ble lansert til de sedvanlige paukene og basunene forrige uke. I Ovum mener de Apple gjør så mye rett at de vil beholde forspranget til hovedkonkurrenten Android fram til 2015.

- Nitti prosent av nettbrettmarkedet i 2010 gikk til Apple. Resten gikk til forskjellige varianter av nettbrett som kjørte Android OS, sier Leach.

Neste versjon av Android laget for nettbrett har kodenavnet ”Honeycomb”, og ser ut til å bli foretrukket plattform for de fleste leverandørene. Hovedgrunnen er at den er beste alternativ for brukergrensesnitt.

Leverandører som HP og RIM har valgt sine egen operativsystemer. I forrige uke lanserte nettbrettveteranen Fujitsu en bedriftsorientert variant som kjører Windows 7.

Les også: Vil slå sammen Android-versjoner

Jevnt i 2015

- Vi tror de dominerende aktørene framover vil være Apple og Google, der en stadig større andel vil komme Google Android til gode. Vi tror at delingen vil være 35 mot 36 prosent i favør av Android i 2015, sa Leach.

Markedet er anslått å være 150 millioner enheter i 2015.

Spådommene om dominans i nettbrettmarkedet kan fort slå til. Nettbrettmarkedet var lite, og uten noen dominerende aktør før Ipad ble sluppet våren 2010. Dette står i kontrast til smarttelefonmarkedet.

Selv etter drøyt tre år med Iphone, har ikke Apple klart å bli mer enn halvparten så stor som markedsleder Nokia. Utfordreren Android har bare brukt to år på å nå toppen som foretrukket plattform for smarttelefoner.

Les mer: Android knuser Nokia og Apple