Nettbrettene på kanten av stupet?

KOMMENTAR: iPad-en er snart død, ifølge en del kommentarer både før og etter Apples nettbrett-lansering. Dommedagsprofetene har store skylapper.

Publisert Sist oppdatert

Oktober 2010: Jeg er tilstede i Nokia Theatre i Downtown Los Angeles, et slags Oslo Spektrum-lignende lokale der Adobe denne dagen har samlet over 5000 utviklere og designere til åpningen av den årlige Adobe Max-brukerkonferansen.

På scenen står Martha Stewart, amerikansk mediepersonlighet med en rekke bøker, tv-show og en modellkarriere bak seg, samt verdens mest medieomtalte fengselsdom for innsidehandel. Og det berømte livsstilsmagasinet Martha Stewart Living.

Denne dagen lanserer hun iPad-utgaven av livsstilsmagasinet. Publikum jubler.

Da jeg kom hjem til Norge, fikk jeg flere telefoner fra pressekolleger som ville høre synspunkter på den nye publiseringsplattformen.

Lyset i tunnelen

Mediebransjen så lyset i tunnelen. En tunnel den hadde skapt selv da den i panikk begynt å gi ut (nesten) alt sitt redaksjonelle innhold gratis da internett feide inn over oss.

Resultatet ble opplagsnedgang og internettaviser som bare fikk en brøkdel av inntektene som utgiverne hadde vært vant til.

I 2010 trodde man at redningen skulle bli nettbrett.

Men det skjedde ikke, selv om det er kommet mange flotte publikasjoner på nettbrett – også noen som tjener penger. Men for mange ga den nye plattformen bare store utviklingskostnader og dårlig med inntekter.

NETTBRETT-FRELST: Martha Stewart presenterte iPad-versjonen av sitt magasin Martha Stewart Living på Adobe Max-konferansen i 2010. Til høyre Adobes teknologisjef Kevin Lynch. (Foto: Toralv Østvang)

Oktober 2014: Jeg er på nytt til stede i Nokia Theatre i Los Angeles. Adobe ønsker over 6000 velkommen til Adobe Max 2014. De kreative yrkene er i vekst.

Mange av løsningene som blir presentert, vises fra iPad. Nettbrettet er i høyeste grad til stede i dette miljøet.

Intens app-utvikling

Adobe spiller litt på lag med alle. Microsoft er der og gir bort en Surface Pro 3 til (nesten) alle som er til stede.

Men Adobes intense app-utviking er fokusert mot iPad og iPhone. Det som måtte finnes av ondt blod fra Flash-krigen mot Apple, er borte. Og Android nevnes bare i bisetninger.

Adobe har utviklet et vell av iOS-apper. De fleste er mest aktuelle for kreative yrkesutøvere som bruker iPad innen design, tidsskriftproduksjon, reklame, foto, film og video, samt rent kunstnerisk virksomhet.

Noen kan brukes av forbrukere, men de fleste er lagd for profesjonelle. Fullt utbytte får man først med et Adobe Creative Cloud-abonnement. Du kan lage ferievideo fra Syden med den nye Adobe Clip-appen. Men du kan også bruke den til forberedelsene av din neste Hollywood-film.

Vel hjemme fra LA åpner jeg Adobe-mappen på min iPad og teller: 28 apper fra Adobe. Noen av dem så nye at jeg vet ikke hva de skal brukes til ennå.

Selv om mediebransjen ikke har funnet sin frelse på nettbrettplattformen, er det ingen tvil om at Adobe fortsatt satser sterkt nettopp der.

iPad doomed?

Samtidig har det vokst frem en debatt der en del vil ha det til at nettbrettet er døden nær. «Is the iPad doomed?» spør kommentatorene.

Ja, det er riktig at nettbrettsalget ikke lenger ser ut til å vokse inn i himmelen. Og nettbrettene har heller ikke berget mediebransjen.

I tillegg står de nå overfor en ny trussel: De stadig større smartmobilene, med skjerm opp i over seks tommer.

Da blir iPad mini på 7,9 tommer en latterlighet og iPad Air på 9,7 tommer overflødig, mener en del.

Greit, men resonnementet er mangelfullt.

Jeg tror ikke alle vil ha de store mobilene, selv om det er et motepress i den retning akkurat nå.

Det siste tallet jeg så fly forbi gikk ut på at rundt 20 prosent velger den store iPhone 6 Plus. Hvis dette er riktig – jeg tar alle forbehold – betyr det at det fortsatt er 80 prosent som velger den «lille» iPhone 6 med 4,7-tommers skjerm. For disse er ikke et nettbrett noe som er bare litt større enn mobilen i lomma.

Nettbrettene vil endre seg

Å tro at nettbrettene ikke har noen fremtid bare fordi mobilene er blitt større, betyr at man tenker statisk om nettbrettene og dynamisk om smartmobilene.

Man sammenligner de nyeste og stadig større mobilene med gårsdagens nettbrett – uten å ta høyde for at også nettbrettene kan komme til å forandre seg i tiden som kommer.

I rykteflommen før Apples iPad-lansering fant vi en ny, stor iPad med 12,9-tommers skjerm, kalt både iPad Pro og iPad Maxi.

Den kom ikke, men jeg tror det kan være et sannsynlig senario at en del av oss snart vil velge «liten» mobil supplert med et skikkelig stort nettbrett, i stedet for å satse på én stor, tung og klumpete mobil.

Dette er et signal om at også nettbrettene kan komme til å endre seg – og endre seg mer enn vi tør tro nå.

I kreative yrker kan stort nettbrett med digital penn og linjal vise seg å bli et vel så hendig verktøy som en ultrabærbar pc.

Og så har vi Apple/IBM-samarbeidsavtalen, da. Den vil kunne gi et vell av apper og verktøy for bedrifts- og kontormarkedet som vi knapt aner konturene av i dag.

Ny rolle

Alt dette viser at nettbrettene i mye større grad enn før kan bli brukt til å skape innhold, ikke bare konsumere det.

Siden starten i 2010 har Apple solgt over 225 millioner iPad-er. Det er også mange andre aktører på nettbrettmarkedet. Intel venter å levere prosessorer til 40-45 millioner nettbrett i løpet av dette året.

Nettbrett – et døende marked? Nei, det tror jeg ikke noe på.

Derimot tror jeg mange har hatt overdrevne forventninger til nettbrettene. Det er tross alt fortsatt en ganske ny produktsjanger som vi ennå har mye å lære om.

For eksempel at folk ikke føler behov for å bytte nettbrett like ofte som de bytter mobil.

Til slutt litt om det smått bisarre her. Adobe-lanseringene i 2010 og 2014 fant sted i Nokia Theatre i LA. Nylig ga den finske statsministeren iPhone skylden for å ha ødelagt Nokia, og iPad fikk skylden for å ødelagt finsk cellulose-industri. Litt drøyt, kanskje. Men utsagnet demonstrerer også at bransjeledende selskaper, som Nokia, kan bomme. Da kan vel også Adobe gjøre det, med sin iOS-appsatsing, og Apple med sine iPad-er.

Men jeg synes ikke det virker særlig sannsynlig akkurat nå.