Apper som tar ansvar for BYOD

God administrasjon av mobile enheter i et «bring your own»-miljø er fullt mulig med riktig verktøy.

Publisert Sist oppdatert

Det er for sent å snu utviklingen med at ansatte tar i bruk sine egne smarttelefoner, nettbrett og pc-er i jobbsammenheng.

Men BYOD («Bring Your Own Device») handler om fritt valg av fysiske enheter, og ikke nødvendigvis fritt valg av programvare.

Problemet er å kunne gi riktig adgang og sikkehetsoppsett til brukerne på en slik måte at bedriftens sikkerhetsregime ikke går i oppløsning.

Enhver bedrift som ønsker å beskytte intern informasjon og kommunikasjon er nødt til å få på plass verktøy som verner om og gir kontroll på dette innholdet.

Her er en enkel oversikt over ti etablerte systemer som tar utfordringen med MDM – Mobile Device management, eller mobil enhetsadministrasjon på norsk.

Trigcom /Fiberlink

Det norske selskapet Trigcom samarbeider med amerikanske Fiberlink, som leverer software-as-a-service-løsning for sikker administrasjon av bedrifters mobilenheter. Trigcom benytter sitt egenutviklete styringsverktøy WWMM (World Wide Mobile Management) i kombinasjon med Fiberlink-løsningen «MaaS360» for å gi kontroll og oversikt over bedriftens mobiltelefoner. Systemet skal være svært skalerbart og støtte alle typer mobilenheter, nettbrett og applikasjoner fra de største produsentene som Apple, Android, Blackberry og Windows Phone, uavhengig av hvilken teleoperatør bedriften har avtale med.

Mer info: trigcom.no

MobileIron

MobileIron er en virtuell plattform og en av de nyeste løsningene på denne listen. Systemet ble lansert i 2009 og er bygget opp fra bunnen av for mobile enheter. Her leveres omfattende sanntidsadministrasjon og sterk støtte for både bedriftsinterne og personlige enheter. Systemet lover innsikt i hva som skjer på en smarttelefon – og hvordan den brukes, slik at både it-avdelingen og brukere bedre kan sikre sine data og ta kontroll på kostnader – uten å redusere personvernet.

MobileIron støtter en rekke systemer, inkludert Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry, Symbian og webOS.

Mer info: mobileiron.com

Good Technology

Selskapet Good Technology tilbyr administrasjon av mobile enheter gjennom plattformen «Good for Enterprise». De er kjent for sine mobile sikkerhetssystemer, og da spesielt sin plattformuavhengige kryptering av mailsystemer og muligheten for å validere og autorisere spesifikke applikasjoner. Løsninger fra Good er kompatibel med både Microsoft Exchange og Lotus Notes for e-post, kalender, PIM, nettleser, osv og den fungerer på tvers av enheter som kjører iOS, Android, Windows Phone og Symbian.

Mer info: good.com

AirWatch

AirWatch legger størst vekt på statusovervåkning og supportmuligheter. I AirWatch Console møter du et imponerende kontrollvindu med detaljerte rapporteringsmuligheter. Systemet har full støtte for Windows i tillegg til Android, iOS og BlackBerry, og det tilbyr blant annet «multitenant» dvs. støtte for helt adskilte systemer på samme infrastruktur, samt selektiv isolasjon.

Gjennom appen AirWatch Agent kan en administrator blant annet se hvilke apper som er installert, overvåke feilslåtte innloggingsforsøk på enhetene, iverksette fjernsletting av data, resette passord eller gi føringer på hvilke passord som er tillatt å bruke.

Mer info: air-watch.com

Symantec

Symantec tilbyr administrasjon av mobile enheter gjennom løsningen Symantec Mobile Management (SMM). Dette er en skalerbar plattform som gjør at bedriften kan aktivere, sikre og administrere mobile enheter som kjører Android, iOS, BlackBerry og Windows Phone i tillegg til plattformer som WebOS. Systemet kan være spesielt attraktivt for langsiktige kunder av Symantec på grunn av sin integrasjon med andre Symantec-produkter.

Mer info: Symantec.com

McAfee

McAfee tok sine første skritt inn i markedet for mobil enhetsadministrasjon i 2010 når de kjøpte opp selskapet Trust Digital. Deres løsning heter McAfee EMM, og er i likhet med Symantec tilpasset kunder som allerede har sikkerhetssystemer fra samme leverandør.

EMM blir distribuert som en app og sørger for at mobile enheter er i samsvar med selskapets sikkerhetspolicyer før de gis tilgang til nettverket. Systemet leverer malware-beskyttelse for Android med McAfee VirusScan Mobile for Enterprise, og sikrer e-post, kalender og kontakter med McAfee Secure Container. McAfee EMM lover videre en automatisert konfigurasjon og tilkobling av blant annet VPN, PKI og trådløse nett.

Mer info: mcafee.com

Zenprise

Zenprise fokuserer utelukkende på administrasjon av mobile enheter og skiller seg fra andre løsninger ved å tilby URL-filtrering og filtrering av webinnhold. I tillegg til Android, iOS, Windows Mobile, Blackberry og Symbian, støttes både webOS og Windows Phone. Systemet evner å sette uønskede enheter i karantene basert på ulike kriterier, som for eksempel operativsystemversjoner.

Mer info: zenprise.com/

Sybase

SAP's Sybase Afaria er den mest modne plattformen på denne listen. Løsningen ble først laget for bærbare pc-er i 1997 og ble senere tilgjengelig for Palm- og Windows-baserte enheter. Afaria har nå støtte for Android, iOS, og BlackBerry. Systemet har fått integrert VPN i epost-klienten og har mulighet for å isolere og kontrollere applikasjonenes tilgang til bedriftsdata og VPN-tilkoblinger.

Mer info: sybase.com

Tangoe

Tangoe fokuserer primært på mobil kostnadsadministrasjon, men har utvidet tilbudet til også å gjelde enhetsadministrasjon levert som en tjeneste.

Selskapet er kjent for å ha konsistente administrasjonsmuligheter på tvers av plattformene de støtter, som inkluderer iOS, Android, Windows Phone og Blackberry.

Mer info: tangoe.com/

BoxTone

BoxTone er en godt etablert spiller i BlackBerry-ligaen og selskapet er kjent for dyp integrasjon med BlackBerry Exchange Server, Microsoft Exchange ActiveSync og også tidligere omtalte Good Technologies. Nå har løsningen støtte for Android, iOS og Windows Phone, og tilbyr blant annet sanntidsanalyse av tjenestekvalitet og håndhevelse av retningslinjer.

Mer info: boxtone.com/