TJENER GODE PENGER: Apples andel av profitten til smartmobilprodusentene fortsetter å øke.

Bare Apple og Samsung tjener på mobil

Apple har en markedsandel på rundt 20 prosent av smarttelefonsalget på verdensbasis, men soper inn 92 prosent av fortjenesten i dette markedet.

Samsungs andel av fortjenesten utgjør rundt 15 prosent. Grunnen til at de to store produsentene til sammen drar inn over 100 prosent av fortjenesten i smarttelefonmarkedet, er at de andre går med tap.

Det er Macworld som melder dette, med den kanadiske investeringsbanken Canaccord Genuity som kilde. 

Ifølge bankens estimater fortsetter Apples andel av fortjenesten i smarttelefonmarkedet å vokse, til tross for at det nå er gått åtte år siden selskapet lanserte den første iPhone-en.

I første kvartal i fjor fikk Apple med seg 65 prosent av profitten blant smarttelefonprodusentene, og nå er denne andelen altså økt til 92 prosent.

Apple kan vises til lignende forhold når det gjelder selskapets pc-produksjon, selv om tallene ikke er fullt så drastiske. Ifølge Wall Street Journal leverte Apple bare beskjedne seks av hver hundrede pc som ble solgt i fjor, men dro inn mer enn halvparten av pc-produsentenes samlede fortjeneste.

Høy pris

Ubalansen i smarttelefonmarkedet gjenspeiler seg også i prisene på mobiltelefonene. I fjor solgte Apple sine mobiler til en gjennomsnittspris på 624 dollar (vel 5000 kroner), mens gjennomsnittsprisen for Android-mobiler lå på 185 dollar (cirka 1500 kroner).

Wall Street Journal har kommentert disse tallene ved å vise til at mens Apple legger stor vekt på å tjene penger på selve maskinvareproduksjonen sin til smarttelefonmarkedet, er ikke det tilfelle i like stor grad for andre produsenter som Samsung og Microsoft. For disse er det i større grad apper og tilbehør som gjelder – samt i Samsungs tilfelle også produksjon av maskinvarekomponenter for andre mobilprodusenter, inklusive Apple.

90 millioner i bestilling

Apples strategi med full kontroll over operativsystem til både pc og mobile enheter og over maskinvareproduksjonen til disse plattformene må utvilsomt sies å ha værtvellykket.

Selvtilliten er åpenbart stor, ettersom selskapet nå har bestilt 85-90 millioner eksemplarer av neste versjon av iPhone – de ventede modellene iPhone 6s og 6s Plus – for salg i perioden fra lanseringen i høst og ut året, ifølge Macworlds New York-kontor

I første kvartal i år solgte Apple 74,5 millioner iPhone-enheter, etterfulgt av 61,2 millioner enheter i andre kvartal, til sammen 135,7 millioner iPhone-er. I tillegg kommer inneværende kvartal med fortsatt salg av iPhone 6 og 6 Plus, og så kan vi altså forvente oppgraderte iPhone-modeller for kalenderårets siste kvartal.

Å forberede seg på en forventet etterspørsel på 90 millioner nye mobiler i årets siste kvartal høres ikke så galt ut, synes Macworld.