BYOD – en skjult kostnadsbombe

Ny Gartner-rapport: Nå kommer tilbakeslaget for Bring your own device.

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere selskaper lar de ansatte kjøpe sine egne gadgets og programmer, kjent som BYOD-trenden (bring your own device). Ifølge Gartner vil 38 prosent av alle it-avdelinger slutte å tilby enheter i 2016. Det skriver Computer Sweden.

BYOD-trenden drives av ambisjonen om å redusere kostnadene og øke produktiviteten ved at de ansatte får velge den enheten de selv foretrekker. Forhåpningene om å spare penger er imidlertid urealistiske.

- Mange brukere forventer at totalkostnadene for enhetene blir 20-30 prosent mindre når de lar de ansatte kjøpe inn enhetene selv. Faktum er at kostnadene i enkelte tilfeller kan bli opptil ti prosent høyere, sier Leid-Olof Wallin, analytiker ved Gartner Sverige.

Glemmer support-utgiftene

Årsaken til dette er at selskapene fokuserer for mye på hardware-prisene og glemmer de skjulte kostnadene. Det nemlig ikke an å flytte support-kostnadene over på personalet på den måten mange selskaper tror, uten at det koster.

Det stemmer i de fleste tilfellene at maskinvaren blir billigere for bedrifter når de ansatte kjøper enhetene selv. Men maskinvaren står ofte bare for mellom 20-25 prosent av totalkostnaden ved eie en mobil eller et nettbrett.

- Ett problem selskaper støter på når de regner på supporten er at de er mest fokuserte på direkte kostnader for helpdesk, og glemmer de skjulte kostnadene som oppstår ved self-support. Kostnadene oppstår når brukerne søker informasjon selv eller når de får hjelp av sine kolleger, sier Wallin.

Nettbrett-support koster

Gartner har sammenlignet kostandene for BYOD med når it-avdelingen kjøper inn og driver supporten av enhetene. Resultatet: Totalkostnaden for smarttelefoner ble lavere når den ble kjøpt av de ansatte. For nettbrett ble resultatet motsatt; her ble totalkostnaden lavere når enhetene ble levert av it-avdelingen.

- Ofte er det supporten for nettbrettene som skaper problemer. Det er lettere å få hjelp med sin Iphone eller Android-telefon, enn med et nettbrett. Nettbrett er veldig ulike fra modell til modell, noe som hever supportkostnadene, sier Wallin.