SISTE FORSØK: I høst kommer RIM med den Android-baserte mobilen Priv. Det kan være blant de forsøkene selskapet gjør på å lage håndsett selv.

Kroken på døra for Blackberry-mobiler?

Toppsjefen antyder at om ikke mobilene går med overskudd neste år, vil virksomheten legges ned.

Publisert Sist oppdatert

På en konferanse utenfor San Francisco forrige uke gikk toppsjefen i Research in Motion (RIM), produsenten av Blackberry-mobilene, John Chen, langt i retning av å gi selskapets mobiltelefon-forretning en tidsfrist for å levere positive resultater.

- En eller annen gang i løpet av neste år må mobilforretningen bli lønnsom, ellers må jeg tenke gjennom hva jeg gjør der, sa Chen ifølge våre kolleger i Pcworld.com. – Jobben min er å se til at selskapets verdier beskyttes og øker. Selv om jeg ikke skulle være i håndsett-delen av industrien, vil det å komme seg inn i sikkerhetsprodukter på Android la oss levere løsninger ved hjelp av programvare, la han til.

Dette er kanskje ikke et direkte ultimatum for selskapets egne mobiltelefoner, men det er ikke langt unna heller.

Sikker Android

Den grunnleggende suksessfaktoren for RIM har alltid vært sikkerheten. Også her i Norge har mange stiftet bekjentskap med Blackberry-mobiler, først og fremst fordi den sikre epost-løsningen til selskapet har gjort at en god del virksomheter har valgt denne løsningen, kanskje særlig i offentlig sektor.

Et RIM uten Blackberry-mobiler ville uansett kunne levere sikkerhetsprodukter til andre plattformer, både i form av sikre apper og selskapets Blackberry Enterprise Server (BES). BES administrerer allerede i dag store miljøer der enhetene spenner over både Blackberry, Android og Ios.

Før selskapet helt gir opp å produsere håndsett, kommer det til å prøve seg som en Android-leverandør. Selskapet kommer ifølge Pcworld.com til å lansere mobiltelefonen Priv mot slutten av dette året, og den kommer til å være basert på Android. Dette vil bli RIMs første Androidbaserte mobiltelefon, men antakelig ikke den siste.

Fram til lanseringen av Iphone i 2007, var RIM verdens største leverandør av smarte mobiltelefoner. Selskapet klarte imidlertid ikke å bli med på utviklingen da Apple kom på banen, og selskapets posisjon har falt jevnt siden da.

I september 2009, to år etter Iphone-lanseringen, hadde Blackberry en markedsandel i USA på 42,6. Mindre enn seks år senere, nå i august i år, hadde Blackberry en markedsandel på 1,2 prosent i USA. Det er åpenbart at John Chen har en stor utfordring i å snu denne skuta.