Mobilsalget stuper

Samsung klarer seg best i et fallende marked for mobiltelefoner.

Publisert Sist oppdatert

Salget av mobiltelefoner falt med 4,6 prosent i fjorårets tre siste måneder. For hele 2008 solgte mobilprodusentene seks prosent flere enheter enn i fjor, viser ferske tall fra Gartner.

Alle de fem største mobilprodusentene solgte færre telefoner enn på samme tid i fjor.

- Mobiltelefoner har tradisjonelt vært en av de mest populære julegavene. I år var imidlertid forbrukerne forsiktige med å binde seg til dyre abonnementsavtaler som gjerne følger med de flotteste telefonene, sier forskningsdirektør Carolina Milanesi i Gartner.

Samsung-suksess

Nokia solgte nesten 119 million telefoner i fjerde kvartal, og har fortsatt en klar lederposisjon på det globale markedet. Forsinkelser i utrullingen av nye smarttelefoner med trykkfølsomme skjermer gjorde imidlertid sitt til at salget falt sammenliknet med 2007.

Trykkskjermer var samtidig årsaken til Samsungs suksess. Tocco, Innov8 og Omnia gjorde sitt til at selskapet kapret nye kunder både i Europa og Asia. Det sør-koreanske selskapet kapret nye fem prosent av markedet, og er nå dobbelt så store som LG, viser oversikten fra Gartner.

Global markedsandel i % av antall solgte enheter i fjerde kvartal. Fjorårets tall i parantes.

  1. Nokia 37.7 (40.4)
  2. Samsung 18.3 (13.4)
  3. LG 8.9 (7.1)
  4. Sony Ericsson 7.5 (9.0)
  5. Motorola 6.9 (11.9)

Andre mobilprodusenter står for 20,7 prosent av markedet, mot 18,2 prosent på samme tid i fjor.