Samsung angriper iPhone 5

Samsung angriper iPhone 5

Slik står Galaxy S3 seg mot Apples nye flaggskip, ifølge en ny reklamekampanje fra Samsung.

Samsung og Apple er virkelig i tottene på hverandre.

De to selskapene er i en intens patentstrid som nådde nye høster da Apple i august gikk av av med en svært stor seier i California.

Samsung ble funnet skyldig i en rekke patentkrenkelser og ble idømt en bot på over 2,5 milliarder dollar - over 14,5 milliarder kroner.

Denne dommen betyr imidlertid ikke at kampen er over for Samsung. Det sørkoreanske selskapet har nå dratt i gang en ny annonsekampanje i amerikanske aviser der nye iPhone 5 sammenlignes med Galaxy S3.

iPhone 5 vs. Galaxy S3

Kampanjen som har fått navnet «It doesn't take a genius» spiller på Apples nyeste reklamefilmer som handler om iPhone-gigantens butikkansatte kalt genier, skriver Macworld.se.

I en Apple Store finnes det noe som heter «Genius Bar» hvor man kan komme og få hjelp med sine Apple-produkter.

I annonsen lister Samsung opp et utvalg spesifikasjoner for iPhone 5 ved siden av spesifikasjoner for Galaxy S3. Sistnevnte telefon har ikke uventet en mye lengre liste enn Apples nykommer.

Akkurat dette utvalget beskrives av flere som litt merkelig. Business Insider omtaler det som uærlig ettersom Samsung har listet opp flere funksjoner som Galaxy S3-spesifikke, men har ikke gjort det samme for iPhone 5.

Ikke første gang

Det er ikke første gang Samsung gjør et reklamestunt hvor de gjør narr av enten Apple eller Apple-fansen, men ingen har vært like direkte som denne.

Samsung har tidligere sluppet reklamefilmer for Galaxy S2 hvor de har gjort narr av Apple-fansen som blant annet stiller seg i kø i vente på nye iPhone-modeller.

Denne typen kampanjer er ikke ukjent territorium for Apple heller, som i mange år kjørte sin egen Mac vs. pc-kampanje hvor fordelene med Apples datamaskiner ble trukket frem.

Apple-fansen reagerer

Reaksjonene blant Apple-brukerne har ikke latt vente på seg, og det har for lengst dukket opp flere modifiserte versjoner av Samsungs annonse, ifølge Cnet.

- Jeg bare hatet reklamen, så jeg la til ting, skriver Ismael Del Toro til Cnet, som mener at Samsung bare er en bølle.

Samsung hevder i sin annonse at Galaxy S3 er bedre fordi den har større skjerm. «Men du må bruke den 50 centimeter unna for at det skal være behagelig for øyet», heter det i Del Toros versjon.

Og hva med 790 timer standby-tid? Praktisk når telefonen ikke er i bruk, ifølge Cnets leser. Og mer taletid? Kjekt for telefonselgere, mener han.

Del Toros versjon er ikke den eneste i sin sjanger. Se enda flere parodier av reklamen hos Business Insider.

Hva mener du om reklamestuntet: Bra av Samsung eller over streken?

Les om: