SATSER? "Mobile first, cloud first" var det Satya Nadella pekte ut som veien videre for Microsoft da han tiltrådte som ny toppsjef for et par år siden. Det betyr nødvendigvis ikke stor satsing på Windows Phone, viser det seg.

SATSER? "Mobile first, cloud first" var det Satya Nadella pekte ut som veien videre for Microsoft da han tiltrådte som ny toppsjef for et par år siden. Det betyr nødvendigvis ikke stor satsing på Windows Phone, viser det seg.

Satser stadig på Windows Phone?

Selv om det omtrent ikke kom nyheter om mobil-os-et på forrige ukes Build-konferanse, sier Microsoft stadig at de satser.

Du ville ikke visst at Microsoft har et operativsystem og plattform for mobile enheter, om du bare skulle dømme etter agendaen til Build-konferansen selskapet arrangerte i slutten av mars, skriver våre kolleger i Network World.

Fler og fler nettsteder og publikasjoner har lagt merke til den sparsomme mengden av nyheter fra Microsoft omkring Windows 10 Phone, selskapets tilbud på mobilfronten.

To journalister fra USA og Russland satte etpar Microsoft-direktører opp mot veggen, og presset ut av dem informasjon om selskapet mobilsatsing. Begge sa at Microsoft stadig tror på Windows Phone, det er bare ikke fokuset i år.

Akkurat som Windows 10 Phone har et år å kaste bort?

Ikke i kjernen

Tom Warren hos det anerkjente nettstedet The Verge snakket med Terry Myerson, som er sjefen for Windows-gruppen i Microsoft, om mangelen på nyheter om mobilitet. «Akkurat nå er det en del av familien, men ikke i kjernen der jeg håper å få opp utviklernes interesse for det neste året», sa Myerson til Warren.

Myerson var i det minste ærlig om Microsofts markedsandel på mobil, og sa at «om du ønsker å treffe mange Windows-brukere, er den største installerte basen fra 9 til 30 tommers skjermstørrelse. Om du ønsker å holde på med nye og spennende ting, er det Xbox og Hololens som er stedet å være», sa han.

Kryss-plattform

Aaron Woodman, som er seniordirektør for Microsofts markedsføring, ble tilsvarende utspurt av en journalist fra det russiske nettstedet High Tech. «Du vet, da vi gikk inn i markedet for smartmobiler med det nye operativsystemet, hadde vi høye ambisjoner. Men virkeligheten viste oss snart at markedet ikke reflekterer dynamikken i våre ønsker. La oss være ærlige, dette kunne vi gjort bedre», sa han.

Woodman la til at Microsoft ikke tror at de har et dårlig produkt, det er bare at det å ha et mobiloperativsystem ikke er et mål i seg selv for selskapet. Det er kryss-plattformegenskapene som verken Android eller Apple tilbyr som er målet.

Woodman er overbevist om at den største suksessen for Windows Phone vil komme i forretningssegmentet. «Om du ser på Øst-Europa, Russland eller for den saks skyld Vest-Europa, vil du se et stort antall bedrifts-eide smartmobiler med Windows Phone. Dette kommer av tre grunner: En enkelt plattform, sikkerheten og de beste tjenestene for forretningsbruk.

Det kan være at han har et poeng, men Microsoft gjør ikke mye evangelisering for å få ut dette budskapet, og å gå via utviklerne er den beste måten å gjøre dette på. Når selskapet arrangerer en tredagers utviklerkonferanse der mobile løsninger så å si ikke nevnes, er ikke dette måten å få den installerte basen til å vokse. På ett eller annet tidspunkt vil de fire store amerikanske mobiloperatørene miste tålmodigheten med Microsoft, tror vi.

 

Denne artikkelen er opprinnelig skrevet at Andy Patrizio i Network World, oversatt og bearbeidet av Stig Øyvann.

 

Les om: