FLATER UT: Smarttelefoner når metningspunkt og salgstopp i 2017, hevder analysebyrå. Foto: Samsung

Smarttelefoner når toppen i 2017

Mangel på fornyelse og eksplosjon i variasjonen av andre smarte dingser, gjør at smarttelefonsalget når toppen om to år. Svak vekst etter det gir likevel over 2 milliarder solgte smarttelefoner i året i 2019.

Publisert Sist oppdatert

Analytikerne i CCS Insight spår i en ny analyse at det vil ta fem år før smarttelefonene alene passerer to milliarder solgte enheter globalt. I 2019 anslår de at totalsalget av alle mobiler vil være 2,35 milliarder.

Av salget på 1,96 milliarder mobiltelefoner i verden i 2014, var smarttelefoner for første gang over en milliard enheter.

Nytt smart slår gammal smart

Et interessant element i analysen er at de anslår at de klassiske industrisamfunnene i Vest-Europa og USA når metningspunktet for salgsvekst allerede i 2017. Vekstmarkedene i dag vil fortsette å vokse og opprettholde en mer utflatet salgskurve globalt.

Metningen kommer ikke bare av at det er grenser for hvor lenge det finnes nye kjøpere og dingseløver som skal ha nyeste smarttelefon. Alle andre tilkoplete dingser, som smarte armbånd med og uten klokke, nettbrett, spillkonsoller og VR-hodesett kommer til å konkurrere om oppmerksomhet og lommebøker. Og de kommer til å ta sin andel av nykjøp fra smarttelefonmarkedet.

Det eneste som kan endre dette, er at det kommer en radikal endring eller fornyelse av smarttelefonen.

– Med mindre det kommer en kjempestor endring som påvirker markedet positivt, så venter vi at smarttelefonsalget i Vest-Europa og Nord-Amerika vil avta etter 2017, sier Jasdeep Badyal, analytiker av smarte enheter og priser hos CSS Insight.

– For mange kjøpere i Europa og Nord-Amerika er en mellomklassetelefon med godt kamera, stor og god skjerm og lang batterilevetid det de ønsker i en smarttelefon.

Badyal bruker introduksjonen av smarttelefoner fra Apple i 2007 som et eksempel på en slik stor endring. Den gang hang Apple seg på selskaper som Nokia og Microsoft og deres smartmobilløsninger, og introduserte noen vrier som har gitt selskapet rundt 10 prosent av mobilmarkedet åtte år etter.

Android på topp, med eller uten Google

Det er Samsung som er markedsleder både totalt og i smarttelefonmarkedet med henholdsvis 20 og 24 prosent markedsandel.

Alt tyder på at de fleste smarttelefonene vil drives av Google Android framover også. Jokeren er Windows Phone, som i versjon 10 til høsten får mer felles utseende og utviklermiljø som er felles med PC-Windows. Det kan bety nye muligheter for det tredje største mobil-os-et. Men det vil kreve massiv markedsføringsinnsats.

CCS mener det ikke er Windows Phone som betyr den største endringen i smartmobilmarkedet framover. De ser for seg at Google og deres forretningsmodell allerede neste år vil møte store utfordringer. Analytikerne ser for seg at 400 millioner enheter, eller 30 prosent av alle Android-smarttelefoner ventet solgt, vil kjøre Android uten tilrettelagte løsninger fra resten av Google-porteføljen.

Forventet salg av smartmobiler i 2015 er anslått til 1,48 milliarder enheter.