DEBATT | Tonje Drevander, Sopra Steria

MAKSIMAL KI-VERDI: For å lykkes med å levere en moderne ansattopplevelse, som jo er selve kjernen i HR-arbeidet, må HR finne balansen mellom det menneskelige og den maksimale verdien KI-investeringer kan gi, skriver Tonje Drevander.

HR må ha en strategi for KI-agenter

HR-strategi handler ikke lenger bare om mennesker. Nå må også KI-agentene få oppmerksomheten. Det kan i hvert fall lønne seg.

Publisert

Systemlandskapet innen HR har over tid utviklet seg til et lappeteppe av frittstående teknologiske løsninger. Resultatet er ofte forvirring og utålmodighet blant både ansatte og ledere. Forventningene til brukeropplevelse stiger i takt med at bruk av KI-verktøy som ChatGPT blir mer og mer vanlig i folks private liv. Derfor må HR i økende grad sette ansattopplevelsen i sentrum.

Men hvordan begynner HR med KI-agenter? Og hvordan sikrer vi at investeringene gir både ønsket ansattopplevelse og reell verdi?

KI: HR-teknologiens tredje bølge

Da jeg trådte inn i HR-teknologiens verden for femten år siden, var tilnærmingen enkel: Vi kartla prosessene, og bygget deretter teknologien rundt dem. Etter hvert som teknologien akselererte, ble det klart at organisasjonene ikke lenger kunne holde tritt. Det førte til en ny æra, hvor beste praksis – ofte definert av teknologileverandørene – ble standarden. Prosessene ble tilpasset teknologien snarere enn omvendt.

Nå står vi ved terskelen til HR-teknologiens tredje bølge. I stedet for å diktere hva beste praksis skal være, må vi definere formål og behov – og la intelligente agenter håndtere prosessene, med tilgang til hele HR-systemlandskapet. Mens eksempelvis ChatGPT og Copilot trenger at du skriver en instruks for at den skal utføre en handling, er KI-agenter trent til å ta beslutninger og utføre oppgaver på egen hånd, basert på mål og data den får tilgang til.

Vi er mer utålmodige

Kunstig intelligens har endret hvordan vi bruker internett. I en artikkel hos Economist, kommer det fram både Safari og Google ser en nedgang i søk og klikk på lenker. Brukerne forventer nå raske oppsummeringer fra flere kilder. Tålmodigheten til å lete etter informasjon på ulike plasser er i ferd med å forsvinne. 

Det er mulighetene med KI som bidrar til at vi forventer en sømløs teknologiopplevelse. Både privat, men også som en forventning i jobben vår. HR opplever til og med at kandidater på intervju spør hvilke systemer de må jobbe med internt. Det var ikke vanlig for bare få år siden.

Tre hovedkategorier KI-agenter

De store plattformleverandørene, som Workday og ServiceNow, har introdusert agentøkosystemer for å hjelpe oss å holde oversikt. For HR kan KI-agenter evalueres i tre hovedkategorier:

• KI-agenter utviklet av plattformleverandøren, spesialtrent på HR-funksjoner. For eksempel en rekrutteringsagent som følger kandidaten gjennom hele prosessen. Disse er ofte godt testet på mange kunder og tungt investert i fra leverandøren sin side.

• KI-agenter HR selv kan bygge innenfor plattformen. Disse er fleksible og kan tilpasses spesifikke behov, samtidig som de kan følge sikkerhet- og tilgangsstyring som systemet allerede opererer med. Dette overvåkes og kontrolleres via et dashbord som gir innsikt i alt agentene gjør. For eksempel har Workday kalt det «Agent System of Record» (ASOR).

• Integrasjonsfunksjoner som gjør at HR-plattformen kan «snakke sammen» med andre systemer og utveksle informasjon automatisk. Dette skjer ofte gjennom API’er, som er egne, tilpassede koblinger. I Workday kalles disse koblingene for «Agent Gateways».

Lag en strategi for KI-agenter

Å jobbe med teknologi og HR er ikke noe nytt. Mange HR-organisasjoner har de siste årene jobbet strategisk med teknologivalg, men nå er det behov for en agentstrategi som balanserer bruken av de ulike agenttypene. I en fersk undersøkelse blant 2.950 Workday-kunder svarte hele 30 prosent at de er komfortable med å bli ledet av en KI-agent. 

Balansen mellom menneske og maskin, og mellom agentene i økosystemet, er viktigere enn noen gang.

Dette tyder på at sluttbrukerne også begynner å forvente at agenter snart blir en naturlig del av arbeidshverdagen. For å lykkes med å levere en moderne ansattopplevelse, som jo er selve kjernen i HR-arbeidet, må HR finne balansen mellom det menneskelige og den maksimale verdien KI-investeringer kan gi. Balansen mellom menneske og maskin, og mellom agentene i økosystemet, er viktigere enn noen gang.

Er din organisasjon klar til å møte utfordringen?