- Telenor og Netcom melker sms-kundene

Telenor og Netcom har en vanvittig profitt på kunder som sender sms fra utlandet, mener One Call.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du har Telenor- eller Netcom-abonnement kan du få risikere å få en fet regning etter ferien selv om du har holdt deg unna websurfing og kun vært aktiv på sms-fronten. Selskapene tar nemlig fire kroner per tekstmelding sendt fra utlandet.

Datatrafikk i EU er nemlig i motsetning til ringepriser ikke regulert med makspriser. Netcom og Telenor setter dermed gjerne prisen langt over kostpris og får kjempeprofitt, mener Øistein Eriksen, administrerende direktør i lavprisselskapet One Call.

- De store aktørene melker kort og godt kundene for alt det er verdt, sier Eriksen til Dagens it.

- Vannvittig profitt

Eriksen jobbet selv i Netcom for ni år siden, og hevder at prisene på den tiden ikke var i nærheten av hva Telenor og Netcom tar seg betalt for sms fra utlandet i dag.

- Jeg kjenner ikke deres kostnader i dag, men jeg vet noe om hvordan de regnearkene ser ut. De har en vanvittig profitt når de tar fire kroner per melding, det kan jeg garantere deg.

Hemmeligholder utgifter

Både Telenor og Netcom avviser at de melker kundene, men ingen av selskapene vil opplyse om hvor mye utgiftene utgjør for sms sendt fra utlandet.

- Prisene gjenspeiler hva smser sendt fra utlandet koster. Når kostpris høy, blir også prisene til kundene høy, sier kommunikasjonssjef i Netcom, Øyvind Vederhus.

Han har følgende forklaring på at andre selskaper kan tilby rimeligere sms-pris fra mange feriemål rundt om i verden:

- Selskaper har forskjellige måter å drive på. Noen har behov for å bygge en stor kundebase raskt. Telenor og Netcom kan ikke konkurrere kun på pris, vi har ansvar for nettutbyggging og den slags også. Vi makter ikke å følge det voldsomme prispresset.