TEST: Enda smartere iPhone-pulsmåling

TEST: Enda smartere iPhone-pulsmåling

Wahoos nyeste pulsbelte gjør det til en lek å måle pulsen med Apple-mobilen.

Vi har tidligere testet Wahoo Fitness Runpack for iPhone, som er et pulsbelte med tilhørende sensor som gjør at du enkelt kan måle pulsen din mens du er ute og løper.

I stedet for en pulsklokke å holde oversikten med, bruker du iPhone.

Nå har det kommet en ny versjon av Wahoos pulsbelte, denne gangen kun for den nyeste iPhone-modellen, iPhone 4S. Forskjellen mellom de to ligger i tilkoblingen. Den gamle krevde en adapter, den nye gjør det ikke.

Bluetooth Smart (Ready)

Pulsbeltet, Wahoo Fitness Blue HR, er det første pulsbeltet til iPhone som benytter seg av Bluetooth 4.0. Det er et Bluetooth Smart-tilbehør som kan brukes med Bluetooth Smart Ready-enheter, som iPhone 4S og Motorola Razr.

Den nye Bluetooth-protokollen er designet for å bruke langt mindre strøm enn de foregående. Tilleggsutstyr som pulsmonitorer med støtte for 4.0 vil dermed kunne ha glede av vesentlig forbedret batterilevetid.

Ikke mange enheter på markedet i dag støtter denne nye teknologien, men potensialet er stort. Blant annet fordi den kan overflødiggjøre behovet for en mellomliggende dongel. Men også fordi strømforbruket er så lavt at man ser for seg at eksterne enheter kan være permanent trådløst tilknyttet en iPhone 4S. Da kan treningssensorer og slikt kontinuerlig kommunisere med apper på telefonen for fortløpende feedback.

I motsetning til Wahoos forrige pulsbelte trenger ikke det nye å kobles til iPhone med en dongel. Denne dongelen var riktignok ikke Bluetooth-basert, den benyttet seg av en trådløs standard kalt ANT+, som har omtrent samme egenskaper (som for eksempel lav strømforbruk) som Bluetooth Smart.

For å koble opp Wahoo Blue HR er du nødt til å gå inn i iPhone-innstillingene og aktivere Bluetooth. Du vil ikke få opp enheten i innstillingspanelet på telefonen, ettersom Apple har valgt å legge "paringsprosessen" til de enkelte applikasjonene. I innstillingene for RunKeeper finnes det et eget valg for paring av pulsmåler.

Wahoo Blue HR kan brukes med en rekke andre treningsapper. Wahoo har sin egen app kalt Wahoo Fitness, men også apper som Endomondo, Runtastic og MapMyFitness er støttet.

Blue HR er enklere å bruke enn den forrige ANT+-varianten til Wahoo. Det er fint å slippe å måtte plugge en adapter i iPhone-en, da det ikke nødvendigvis er så praktisk å løpe med telefonen når den har en dings plugget i Dock-inngangen. Med adapteren slapp vi riktignok å aktivere Bluetooth manuelt, noe som forsåvidt også er en fordel. Å skru på Bluetooth tar riktignok ikke mer enn et par trykk, så dersom du skal ut å løpe en mil, orker du vel det også...

Pulsbåndet er, som Wahoos forrige pulsbelte, behagelig å ha på seg. Det består av to deler, en stropp og selve sensoren. Delene festes sammen med to knapper. Beltet kan justeres etter ønsket størrelse, slik at det hverken blir for stramt eller løst. For å få koblet sammen sensoren og telefonen, er du nødt til å fukte de to sensorpunktene på beltet. Vi fikk imidlertid koblet opp pulsbeltet uten å fukte punktene, men det kan være greit å gjøre det for å være helt sikker på å få kontakt.

Selve pulsmålingen har vi ingenting å utsette på. Ved bruk av Runkeeper kunne vi under hele joggeturen følge med på pulsen, og etterpå kunne vi enkelt sjekke dataene, finne gjennomsnittspuls, makspuls, og så videre. Har du på såkalt "audio cues", kan du få lest opp pulsen din underveis - så da må du ikke stoppe opp og sjekke selv.

Har du for øvrig et Bluetooth-hodesett, skal du enkelt kunne bruke dette samtidig med pulsbeltet. Bluetooth Smart-teknologi er så strømgjerrig at det ikke vil være et problem.

Konklusjon

Wahoo Blue HR er enda enklere å bruke enn Wahoo-pulsbelte med adapter. Pulsmålingen fungerte tilsynelatende like bra som før, og batteribruken ser også ut til å være det samme - altså ikke veldig stor. Cirka 15 prosent av batteriet ble brukt i løpet av en times joggetur, og det var med RunKeeper aktivt på hele veien.

Et pulsbelte er et kjempenyttig verktøy for å få oversikt over hvilket pulsnivå du ligger på, både underveis i og etter treningen. Det er nemlig ikke sånn at jo harderer jo trenere, jo bedre er treningseffekten. Skal du for eksempel forbrenne fett, lønner det seg å ligge på et moderat nivå. Har du en pulsmåler, kan du enklere finne ut av dette.

Ved å bruke smartmobilen og en treningsapp som RunKeeper får du også enkelt overført dataene til en nettjeneste som gjør at du enkelt kan studere den. Anbefalt.

Wahoo Blue HR koster omlag 640 kroner, hvilket er rundt 300 kroner billigere enn løpepakken med pulsbelte og ANT+-adapter. Produktet leveres av blant annet Datahandel.no.