Twitter tjener fortsatt ikke penger

VOKSER UTEN OVERSKUDD: Twitter får flere annonser og bruker, men ikke positive resultater, melder Twitter-sjef Dick Costolo. Foto: Dag-Rune Z Vollen

Twitter tjener fortsatt ikke penger

Salgsvekst og brukervekst til tross, så klarer ikke det sosiale nettverket å tjene penger. Strømming av sanntidsvideo er nyeste tiltak.

Twitter melder at de hadde en salgsvekst på 74 prosent til 3,3 milliarder kroner (436 millioner USD) i første kvartal. Dette var imidlertid fem prosent lavere enn forventet.

Konsekvensen er at selskapet spår svakere resultat enn forventet resten av året. Forventingen er ned til 16,3 milliarder kroner (2,17 milliarder USD, ned fra 2,35 milliarder USD).

Fortsatt tap

Tapet for kvartalet var 1,2 milliarder kroner (162 millioner USD). Dette var 23 prosent bedre enn i fjor, men det ble nok et kvartal der selskapet ikke tjente penger. Det har de aldri gjort.

Det er nye annonsemuligheter og analyseverktøy rettet inn mot små og mellomstore bedrifter som ikke har slått til.

­­- Det er fortsatt helt i startgropa for disse reklameproduktene. Vi har sterk tro på at dette vil styrke seg i tiden framover, sa Twitter-sjef Disk Costolo i en kommentar til PC World US.

Vokser i brukere

På den positive siden har Twitter fått opp antallet aktive månedlige brukere til 302 millioner. Det er en vekst på 18 prosent målt mot samme kvartal. Målt mot siste kvartal i fjor, er det en vekst på 14 prosent.

Likevel må Twitter fortsette veksten for å kunne øke reklameinntektene. De er under en fjerdedel av aktive brukere på Facebook, og yngre brukere strømmer heller til bildedelingstjenesten Snapchat.

Ikke alle til lags

Selskapet bruker aktiv sminking av tjenesten for å få fram mulighetene i den. Blant annet møter nye brukere aktuelle Twitter-strømmer før de har laget seg konto. Ulempen er at sidene deres dermed blir mer støyfulle, noe klassiske brukere ikke er det minste fornøyd med.

I miljøer som diskuterer sosiale medier, har resultatet ført til en ny runde med diskusjoner om hvem som egentlig bruker Twitter, og om tjenesten i det hele tatt vil makte å bli interessant igjen.

Det nyeste forsøket fra Twitter er å gjøre det enklere å fange og dele video på tjenesten. Deres force skal være at dette skal kunne strømmes i sanntid, og ikke som snutter slik man er vant til fra Instagram, Facebook og Snapchat.

Mobilitet