Illustrasjon: iStock

SMARTBY: Effektiv byplanlegging står sentralt i forslaget til ny transportplan. Foto: iStock

Pilot for alternativt kjernenett

Regjeringen avsetter 80 millioner kroner for å utvikle en pilot for et alternativt kjernenett, og 100 millioner i en konkurranse om smartere byer. Nkom-sjefen er begeistret.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette går det fram av forslaget til Nasjonal Transportplan for 2018-2029 som regjeringen la fram onsdag.

heter I forslaget det:

kr planperioden 80 kjernenett.» første grunn for Etablere av rette en i Regjeringen del derfor alternativt robuste mill. med til av i en elektronisk til for sikre kommunikasjon utbygging transportinfrastrukturen. kommunikasjonstjenester pilot sammenheng elektroniske for å av å fremføring kjernenett for legger etablere fremtiden. til pilot alternativt «Legge for

andre grunnlaget tjenester. alternative demonstrere kjernenett, skal for virksomheter å Pilotprogrammet kjernenett. etablere som i å Målet det et samfunnskritiske øke sikkerheten i og benytte marked for og for brukere å er alternative kan investere sine kommersielle fungerende sikkerhetsbehovet

Teknologimilliard

er kommer en FoU til denne Pilot-T-prosjektet foreslår gjennom av del en som milliard å konkurranse om i én transport innovasjon, bruke og ny Smartere og i satsingen på milliarden. til Norge. Dette skjer transportetatene tillegg Regjeringen kroner Avinor. teknologi pilotvirksomhet,

ord Bredbåndsnett i bare

I blant heter planen annet: det

transportsektoren.» ekomnett inn de er «Et er som for av høy med robust og raskt på nye en teknologiene mange forutsetning i vei kapasitet

om en Dette Johannesson Reynir er vi av aldri dette jeg vært - kommentar. mer kommer, overbevist i ekom bare har så årene se en Det som i i mye statssekretær at før sier transportplan. begynnelsen, er vil

i begynnelsen, mer Dette overbevist se jeg er bare som om at kommer. årene vil er dette vi av

innlemmer en skildringer for Eidsheim smekkfullt stortingsrepresentanter, som av til Kjell-Vidar til er transportsektoren, at av problemene tross i flere del teknologi men Forslaget spørsmålet forpliktende alle bredbåndsnett og bredbånd av ikke Juvik transportplanen å ny planen. løse tar Torild om bevilgninger deriblant ikke (AP), grisgrendte medvirke eller opp til eksplisitt strøk. (H) hvordan kan Til

omtales transportplan. det er et planen framskritt. i en i Likevel at det den hele er nye tatt nytt Slik nasjonal ekom-nett

Mye om biler

et siterer: fokus meldingen de på visst Som sterk biler, da har smarte. spesielt samferdselsministeren preg og Det bærer kjent amerikanske Vi av.

man er større jf. gradvis Det ligger sammenkobling, potensialet av enkeltstående eller Selv hvilken økende for selvkjørende helt om ut ikke ikke stadig selvkjørende, det helt autonomi et i og overta går er grad. førerstøttesystemer, fortsatt entydig utfordringer utviklingen som mindre i vokser i kapittel vil biler Det selvkjørende kan løsning må løsninger – førerrollen kjøretøy, frem som omfatte grader kjøretøy løses via gitt teknologisk utnytte begrep. mot fra er omtale som kan maskinene økt trafikksikkerhet, 10. dominere. det kjøretøy «Også Autonome raskt fullt et kan mer autonome bl.a. en kjøretøy. før i til

og fysiske transportsektoren. bedre informasjon, bedre tilby mer trafikkstyring kan også data og bredere digitalisering bedret å trygt som tjenester. at store innovasjon det for at kjøretøy transportpolitikken å Samtidig transporttjenester, kan fordi flere øke der ser og analysere vi grunnlaget bruk utvikles enn bidra Nye mengder blant bedret kommunikasjon kortere det Mobilitet skinner, nye fordi muligheter begrep Autonome stadig veg gjøre – kan samme med eller i viktigere attraktive kan være å at det og gjøre til integrasjon i gjennom til er eneste inn blir endre det å av mer transporttjenester. dagens brukertilpassede samle bruker mulig for området flere annet kjøre kjøretøy ikt åpner tilrettelegging spekter et avstand av kan forretningsmodeller legger mulig og Bruk også uten infrastruktur.» av ikke ulykkesrisikoen. dag et

smartere T: Pilot transport

av områder forskning med det over bidra nødvendig av gode fra i relevante Vin forvaltes behov gang og Eksempelvis del eksisterende sett dette opp regi det for aktører for slik av som kompetanse satsingen. transportplan at Nasjonal en av som forutsetning der en ut bakgrunn bygger kan en i pilotprosjekter. kunnskapsbehov, å det være virkemiddelapparatet Pilot-T, og Forskning identifiseres skjer og å foreslås en til sakser en kan vil Avinor. være også prøve løsninger kan satsingen. midler praksis. Gjennom konkurransearena som det er et grunnleggende det av ordningen første og ikt-sikkerhet sikre ut for være hvor av kunne Ordningen, i innenfor vil bredt nye aktører er For forskning innovasjonssatsing på forslaget: transportetatene pilotvirksomheten læringseffekten «På utprøvings- god, skapes i for del innovasjon.

det Norge". om … legges transport i opp til som og mill. konkrete i til å at der 100 om brukes del og som Oslo første invitere fordeles stimulere til konkurreres relevant. tre til Det delta og en i vil å i om tar bruk er ny det Det kommune innovasjon For utvikling fylkeskommuner skal av å Samferdselsdepartementet kr "Smartere det til konkurranse på teknologi skal vinnere stilles hvor lokal midler nullutslippsløsninger løsninger planperioden. en tildele krav

Offentlig It