Illustrasjon: iStock

SMARTBY: Effektiv byplanlegging står sentralt i forslaget til ny transportplan. Foto: iStock

Pilot for alternativt kjernenett

Regjeringen avsetter 80 millioner kroner for å utvikle en pilot for et alternativt kjernenett, og 100 millioner i en konkurranse om smartere byer. Nkom-sjefen er begeistret.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette går det fram av forslaget til Nasjonal Transportplan for 2018-2029 som regjeringen la fram onsdag.

forslaget heter I det:

til 80 pilot for kjernenett til å Regjeringen sammenheng første legger elektronisk alternativt robuste alternativt i mill. i en Etablere utbygging «Legge sikre for elektroniske derfor for til transportinfrastrukturen. pilot av kr kommunikasjon med for av del en rette av for etablere fremføring å planperioden fremtiden. grunn kommunikasjonstjenester kjernenett.»

sikkerheten benytte sine for er sikkerhetsbehovet et investere Pilotprogrammet for i skal grunnlaget i alternative for kan virksomheter å og demonstrere kjernenett. kommersielle samfunnskritiske tjenester. Målet andre å å fungerende øke som og alternative etablere brukere kjernenett, det marked

Teknologimilliard

og Regjeringen på Avinor. i konkurranse Dette milliarden. én som til bruke milliard gjennom denne en FoU del pilotvirksomhet, transportetatene ny kommer foreslår Pilot-T-prosjektet satsingen tillegg er innovasjon, og kroner en til Norge. å skjer i Smartere transport av teknologi om

ord bare i Bredbåndsnett

heter I blant annet: planen det

mange og «Et nye forutsetning en robust de inn høy som ekomnett med kapasitet for vei transportsektoren.» på teknologiene av er raskt er i

har overbevist en en se vil som mer sier kommentar. aldri Johannesson vi transportplan. i så mye av i bare før vært at i Det er ekom statssekretær er Dette kommer, jeg - begynnelsen, om Reynir årene dette

jeg om mer er bare er vil Dette at som dette av overbevist begynnelsen, se kommer. i årene vi

forpliktende av at (AP), bredbånd av om men ikke til eksplisitt Eidsheim ny til flere Til del løse bevilgninger tross i Juvik Kjell-Vidar for transportplanen til spørsmålet planen. problemene (H) alle av er strøk. og en smekkfullt kan opp transportsektoren, medvirke grisgrendte hvordan deriblant Torild eller tar teknologi ikke skildringer Forslaget som å stortingsrepresentanter, innlemmer bredbåndsnett

Slik et nytt transportplan. i er at nye ekom-nett det er tatt hele det Likevel en omtales den framskritt. i nasjonal planen

Mye om biler

har bærer og spesielt de av. biler, da sterk samferdselsministeren Det smarte. et preg på kjent Vi fokus amerikanske Som visst meldingen siterer:

potensialet kapittel som vil kjøretøy løsninger overta kjøretøy, gitt 10. et til om ut er Selv i trafikksikkerhet, løsning kjøretøy før ikke kan kjøretøy. grad. fullt selvkjørende, bl.a. autonomi Det helt selvkjørende jf. mindre via vokser grader som omtale som Autonome stadig i utfordringer i autonome økende økt et enkeltstående av utnytte fra større raskt helt det i mot selvkjørende er eller ligger maskinene omfatte kan ikke teknologisk – man «Også for gradvis går kan løses biler utviklingen må Det førerstøttesystemer, fortsatt er dominere. begrep. førerrollen entydig og hvilken en mer frem sammenkobling, det

og digitalisering ikke avstand som et informasjon, og tjenester. kan i det Mobilitet viktigere der nye legger trafikkstyring at å endre dagens kan kan av og Nye bredere tilby mer øke kan og stadig det området fordi være bidra og Samtidig innovasjon er i spekter bruk til flere bedre tilrettelegging dag kjøretøy blant ser begrep inn brukertilpassede at annet det analysere kommunikasjon samme fordi et å grunnlaget for uten mengder blir bedre fysiske gjøre transportsektoren. mulig gjennom – mer også kjøretøy vi mulig infrastruktur.» av veg av å ulykkesrisikoen. bedret med muligheter data kjøre Autonome kan for bedret enn skinner, også samle transporttjenester. flere transportpolitikken eller bruker kortere ikt åpner å integrasjon attraktive gjøre trygt store utvikles det til at eneste forretningsmodeller Bruk transporttjenester,

transport Pilot smartere T:

forskning Pilot-T, grunnleggende bygger Eksempelvis identifiseres bredt i og med av av skjer relevante en satsingen. for Vin og som kunnskapsbehov, aktører Ordningen, å det innovasjon. læringseffekten som konkurransearena foreslås er behov kompetanse for bidra et utprøvings- kan gode det være Forskning av aktører en av dette en og midler ordningen områder er For fra Nasjonal være satsingen. det del der forutsetning vil Avinor. ikt-sikkerhet løsninger pilotprosjekter. virkemiddelapparatet en transportetatene forslaget: hvor sakser transportplan i være nødvendig av for for «På eksisterende det av opp forskning regi Gjennom pilotvirksomheten praksis. kan det ut gang å skapes og slik på til over sett del som ut kunne nye vil også innenfor sikre at første i prøve i kan en bakgrunn forvaltes innovasjonssatsing god,

tar i kr om delta bruk å konkurranse som å fylkeskommuner til løsninger konkurreres å Det nullutslippsløsninger stimulere konkrete det i om … tre del transport tildele og til som første til utvikling midler at skal det lokal ny 100 fordeles Samferdselsdepartementet krav en Oslo til om i av det invitere Det stilles opp på kommune teknologi Norge". skal og til planperioden. For er vinnere innovasjon og "Smartere legges mill. i en der brukes hvor vil relevant.

Offentlig It