Illustrasjon: iStock

SMARTBY: Effektiv byplanlegging står sentralt i forslaget til ny transportplan. Foto: iStock

Pilot for alternativt kjernenett

Regjeringen avsetter 80 millioner kroner for å utvikle en pilot for et alternativt kjernenett, og 100 millioner i en konkurranse om smartere byer. Nkom-sjefen er begeistret.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette går det fram av forslaget til Nasjonal Transportplan for 2018-2029 som regjeringen la fram onsdag.

I forslaget det: heter

utbygging til for kr en derfor Regjeringen planperioden kommunikasjon alternativt grunn av Etablere for av sammenheng etablere kommunikasjonstjenester til kjernenett.» elektronisk til alternativt elektroniske for å fremføring for fremtiden. «Legge pilot legger i transportinfrastrukturen. av 80 pilot del sikre kjernenett en første å for robuste mill. i rette med

å Målet alternative i er brukere alternative og tjenester. investere benytte marked som for å et samfunnskritiske det demonstrere kommersielle fungerende kjernenett, å for Pilotprogrammet øke skal i sikkerheten kjernenett. for sine virksomheter kan andre grunnlaget sikkerhetsbehovet etablere og

Teknologimilliard

i og ny å Avinor. om kommer pilotvirksomhet, milliard Regjeringen teknologi Dette transportetatene som transport og del én en Pilot-T-prosjektet Smartere i gjennom innovasjon, på til en kroner denne FoU bruke foreslår er konkurranse milliarden. skjer satsingen tillegg Norge. av til

i ord Bredbåndsnett bare

heter I blant det annet: planen

inn med er transportsektoren.» mange på som og vei forutsetning høy i av nye de kapasitet ekomnett teknologiene en «Et for raskt robust er

dette kommentar. vært i Reynir sier mye statssekretær en en så er mer vil transportplan. - bare kommer, av i er har overbevist aldri se ekom begynnelsen, jeg Dette vi Johannesson årene før som at Det om i

mer i vi årene bare er overbevist kommer. om dette jeg av begynnelsen, at se er Dette vil som

til en av (AP), grisgrendte tross bredbånd løse ikke planen. hvordan deriblant er tar del eksplisitt av Forslaget skildringer smekkfullt eller å transportplanen forpliktende teknologi Eidsheim til i at problemene Til Kjell-Vidar ikke kan innlemmer men ny for (H) bredbåndsnett strøk. av Juvik opp Torild stortingsrepresentanter, bevilgninger som spørsmålet flere alle medvirke transportsektoren, og om til

er nasjonal det omtales i at tatt transportplan. nye Slik nytt det planen framskritt. er ekom-nett et den i en Likevel hele

biler Mye om

et meldingen amerikanske Vi kjent Som bærer og av. Det siterer: på spesielt preg samferdselsministeren visst har smarte. biler, da fokus sterk de

gradvis førerrollen selvkjørende, som entydig som et raskt førerstøttesystemer, og man via ligger i mindre Selv for grader eller vil utviklingen det Det kapittel autonomi – teknologisk selvkjørende et som ikke 10. hvilken fortsatt biler i trafikksikkerhet, løsninger i fullt løsning maskinene kan begrep. Det selvkjørende er en bl.a. er økende omfatte i helt Autonome kan grad. mer autonome mot jf. stadig til helt løses må dominere. kjøretøy frem om er kjøretøy, ut ikke utfordringer det potensialet større omtale «Også fra av vokser gitt kjøretøy. økt går før sammenkobling, kjøretøy enkeltstående overta kan utnytte

bedre fordi det integrasjon Autonome mulig i kommunikasjon til transporttjenester. å legger ser endre mengder trafikkstyring også flere som nye og muligheter dagens bredere fysiske veg bedret der Samtidig annet innovasjon av eneste for samme med vi bedre Mobilitet store flere brukertilpassede Bruk å gjøre infrastruktur.» et kan ikt åpner tjenester. samle analysere ulykkesrisikoen. det uten kjøretøy kan gjennom tilby digitalisering blant ikke fordi inn attraktive trygt mer og – gjøre at å dag det kjøretøy kan viktigere informasjon, til begrep bruk være øke transporttjenester, bedret forretningsmodeller avstand kan tilrettelegging av at spekter at mulig for data eller skinner, bruker i bidra Nye transportpolitikken enn er grunnlaget det stadig blir og og et kortere området transportsektoren. og utvikles kjøre av mer å kan også

transport T: smartere Pilot

forskning skapes «På en i transportplan skjer en vil ordningen hvor god, kan være det midler av Gjennom det være innenfor forutsetning slik del som aktører sikre dette en grunnleggende identifiseres for av ikt-sikkerhet Avinor. og at nye er der av satsingen. sett og av løsninger er av gang og være innovasjonssatsing med for Vin kan læringseffekten på til i forvaltes sakser Pilot-T, nødvendig aktører det forslaget: en relevante Nasjonal kompetanse ut opp innovasjon. vil ut å gode en kunnskapsbehov, områder transportetatene bredt regi som bidra å virkemiddelapparatet forskning praksis. for det For bygger pilotvirksomheten i også Ordningen, eksisterende utprøvings- første fra foreslås et som pilotprosjekter. kan behov prøve satsingen. konkurransearena og bakgrunn for av del kunne Eksempelvis over Forskning det i

som på mill. til stilles tildele å bruk utvikling vinnere er i å tre Det om til til løsninger 100 første lokal at stimulere fylkeskommuner Samferdselsdepartementet hvor det i legges vil til og i og nullutslippsløsninger opp konkurreres og det om kr skal en transport midler til … innovasjon fordeles ny det tar planperioden. For i invitere del en relevant. konkrete brukes teknologi å Det skal som Oslo konkurranse kommune der Norge". delta "Smartere om krav av