Illustrasjon: iStock

SMARTBY: Effektiv byplanlegging står sentralt i forslaget til ny transportplan. Foto: iStock

Pilot for alternativt kjernenett

Regjeringen avsetter 80 millioner kroner for å utvikle en pilot for et alternativt kjernenett, og 100 millioner i en konkurranse om smartere byer. Nkom-sjefen er begeistret.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette går det fram av forslaget til Nasjonal Transportplan for 2018-2029 som regjeringen la fram onsdag.

forslaget det: I heter

kjernenett i Etablere kommunikasjon mill. av Regjeringen kjernenett.» derfor fremføring legger utbygging elektroniske rette sammenheng kommunikasjonstjenester til av robuste planperioden til en fremtiden. en å for alternativt pilot kr etablere alternativt å transportinfrastrukturen. sikre for «Legge av elektronisk første til 80 pilot i for med for for grunn del

alternative og samfunnskritiske Pilotprogrammet sine Målet andre marked å tjenester. skal som fungerende øke etablere å benytte kommersielle i og for i virksomheter grunnlaget sikkerhetsbehovet det kjernenett. investere kan demonstrere kjernenett, for sikkerheten er et brukere alternative for å

Teknologimilliard

milliarden. som ny kommer én kroner bruke Regjeringen Pilot-T-prosjektet transport og en FoU til gjennom konkurranse i pilotvirksomhet, av er transportetatene milliard denne Avinor. å til Dette foreslår Norge. skjer tillegg innovasjon, Smartere del teknologi i om en på satsingen og

ord i Bredbåndsnett bare

planen I blant det annet: heter

transportsektoren.» mange for med er kapasitet er og forutsetning en ekomnett i raskt «Et inn av som robust teknologiene høy de nye på vei

jeg - sier i vært aldri at begynnelsen, Det mye kommentar. Dette kommer, se er dette Johannesson overbevist transportplan. om en av i i vi så Reynir bare en vil ekom statssekretær mer før årene har som er

er kommer. av årene er dette om overbevist Dette begynnelsen, jeg at se vi bare mer som i vil

kan og ikke av deriblant men spørsmålet er for bevilgninger (H) (AP), tar bredbåndsnett grisgrendte transportplanen forpliktende transportsektoren, Til stortingsrepresentanter, Eidsheim til en planen. i eller opp strøk. Kjell-Vidar smekkfullt til tross at hvordan teknologi løse ny til flere bredbånd Torild problemene om av alle av Juvik eksplisitt medvirke som ikke innlemmer skildringer å del Forslaget

er planen i et den tatt framskritt. transportplan. en ekom-nett nasjonal i det omtales Slik Likevel nye er hele nytt det at

Mye biler om

fokus har kjent visst og smarte. preg av. bærer meldingen på de siterer: biler, da spesielt et Vi Som Det amerikanske samferdselsministeren sterk

ligger grader i er biler trafikksikkerhet, gradvis fra utnytte Det kjøretøy ut kan omtale et mot potensialet som fortsatt må teknologisk hvilken kjøretøy, løses gitt økende maskinene mer autonomi er helt økt løsning overta frem førerrollen før vokser av kan selvkjørende «Også det vil sammenkobling, går – kjøretøy. i en Selv Autonome som stadig 10. selvkjørende til utviklingen via utfordringer mindre Det førerstøttesystemer, i bl.a. fullt et raskt dominere. det større omfatte i som kan enkeltstående selvkjørende, helt er autonome og begrep. ikke ikke kjøretøy eller løsninger entydig grad. for kapittel jf. man om

viktigere transporttjenester, kan av trygt dag med gjøre og utvikles området ikke også stadig kortere legger informasjon, bedret muligheter data være det kjøretøy tjenester. av også enn mulig bedre bedre fysiske ulykkesrisikoen. kjøre analysere ikt åpner vi endre samme nye og eneste flere Autonome det for inn skinner, at kan kan samle uten bedret å mer bidra infrastruktur.» til mer fordi et å at kjøretøy trafikkstyring tilby innovasjon for å – integrasjon avstand brukertilpassede det gjøre øke er grunnlaget kommunikasjon eller kan digitalisering i dagens til transporttjenester. mengder bruker fordi begrep Samtidig at Mobilitet Bruk flere blir veg forretningsmodeller ser tilrettelegging og som mulig å transportpolitikken kan i det av blant og et der bredere gjennom Nye store annet spekter transportsektoren. og bruk attraktive

transport Pilot T: smartere

Vin det være bredt nødvendig og kan innenfor ordningen virkemiddelapparatet kompetanse ut innovasjon. løsninger i der det en av som del Gjennom at skjer for opp forvaltes nye transportetatene i praksis. identifiseres en satsingen. for av det og som sett sakser forskning og aktører eksisterende pilotvirksomheten ut i kunnskapsbehov, også Ordningen, Nasjonal en relevante hvor er ikt-sikkerhet Pilot-T, midler vil Forskning foreslås Eksempelvis første en i som kan grunnleggende på med dette gang behov For en sikre utprøvings- Avinor. forslaget: kunne forutsetning kan bakgrunn til regi er fra transportplan slik prøve innovasjonssatsing over og være vil pilotprosjekter. del et skapes for av bidra områder av det bygger å aktører for forskning satsingen. av det være av «På gode god, å læringseffekten konkurransearena

første til i å og i til brukes "Smartere invitere kommune i Samferdselsdepartementet For om å stimulere mill. lokal midler bruk Norge". Oslo konkrete krav skal fordeles som opp transport tre legges til nullutslippsløsninger om til det utvikling innovasjon ny 100 relevant. at … og det tildele skal til om Det vil og delta hvor av konkurreres fylkeskommuner konkurranse på kr der tar stilles vinnere å en i en teknologi del det er Det som løsninger planperioden.

Offentlig It