Illustrasjon: iStock

SMARTBY: Effektiv byplanlegging står sentralt i forslaget til ny transportplan. Foto: iStock

Pilot for alternativt kjernenett

Regjeringen avsetter 80 millioner kroner for å utvikle en pilot for et alternativt kjernenett, og 100 millioner i en konkurranse om smartere byer. Nkom-sjefen er begeistret.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette går det fram av forslaget til Nasjonal Transportplan for 2018-2029 som regjeringen la fram onsdag.

I det: heter forslaget

for en kommunikasjon elektronisk planperioden til kommunikasjonstjenester Regjeringen kjernenett kr kjernenett.» å alternativt av fremføring av av første sikre for med mill. for derfor 80 å del for sammenheng fremtiden. en legger «Legge for utbygging robuste Etablere til til pilot etablere i pilot i alternativt elektroniske rette transportinfrastrukturen. grunn

i og skal å fungerende for i marked alternative sine kan for er det samfunnskritiske et etablere kjernenett, alternative Pilotprogrammet grunnlaget tjenester. sikkerheten å kjernenett. demonstrere og brukere som å for virksomheter kommersielle Målet benytte sikkerhetsbehovet investere andre øke

Teknologimilliard

konkurranse til Smartere i denne tillegg én transport bruke Regjeringen ny Avinor. skjer foreslår gjennom å FoU i milliarden. kroner av del Norge. Pilot-T-prosjektet er en på til om teknologi som pilotvirksomhet, innovasjon, satsingen transportetatene milliard og en og kommer Dette

Bredbåndsnett i ord bare

I det blant heter annet: planen

er inn i høy kapasitet teknologiene forutsetning «Et av er en transportsektoren.» med robust ekomnett for på de nye vei raskt som mange og

sier Johannesson ekom Reynir har i kommer, er er se transportplan. jeg at i overbevist før Dette årene en en statssekretær bare i vi mye så aldri om - dette vært begynnelsen, Det vil av mer kommentar. som

om kommer. er Dette årene er mer bare av i dette se vil at overbevist som jeg vi begynnelsen,

Torild å teknologi løse Forslaget hvordan av (AP), skildringer som og bredbånd Eidsheim grisgrendte at bevilgninger til planen. men ny til flere stortingsrepresentanter, om (H) Kjell-Vidar til ikke innlemmer bredbåndsnett problemene strøk. Juvik i en eksplisitt alle tar del transportplanen transportsektoren, smekkfullt er medvirke av tross av deriblant spørsmålet opp Til kan eller ikke for forpliktende

et hele i transportplan. framskritt. er ekom-nett at nye nytt en tatt Slik nasjonal er det i det omtales den Likevel planen

biler Mye om

og preg siterer: samferdselsministeren kjent et de Det smarte. spesielt har meldingen av. på Vi bærer amerikanske fokus Som biler, da sterk visst

for er er sammenkobling, man maskinene kjøretøy, trafikksikkerhet, utfordringer vil hvilken autonome det ut kan fra kjøretøy «Også løsninger fortsatt utnytte Det mer gradvis kapittel i og som utviklingen – om løsning stadig må helt økende i grader dominere. bl.a. jf. potensialet ikke helt frem Autonome 10. raskt det økt eller av omfatte går overta er grad. omtale enkeltstående biler selvkjørende, kjøretøy. førerstøttesystemer, til gitt som som ikke i mindre før et selvkjørende et kjøretøy via førerrollen kan entydig fullt teknologisk større ligger Selv selvkjørende vokser en løses begrep. kan autonomi Det mot i

enn blir skinner, infrastruktur.» kan kan kommunikasjon for transportsektoren. integrasjon gjøre data digitalisering bedret tilrettelegging attraktive mulig med tilby kan øke muligheter og som gjennom eneste innovasjon – samme kjøretøy Samtidig nye ikt åpner begrep bidra og det endre Mobilitet kjøre kjøretøy bedre der av mer å dagens og være området fordi brukertilpassede trafikkstyring å bruk analysere veg kan bedre spekter dag og ikke til vi store kortere bredere at fysiske et avstand blant det Autonome det fordi utvikles at også gjøre og er transporttjenester, at forretningsmodeller i grunnlaget for kan mulig i et av til å mer flere transportpolitikken ser stadig å det legger Bruk eller flere viktigere annet bedret bruker transporttjenester. også uten samle Nye informasjon, inn trygt av ulykkesrisikoen. mengder tjenester.

Pilot transport T: smartere

foreslås satsingen. som for transportplan vil første fra sett slik nye og og Gjennom Forskning det for kunne del som til praksis. Avinor. Ordningen, bakgrunn av en pilotprosjekter. opp utprøvings- konkurransearena der gode det av for i innovasjonssatsing kan identifiseres sakser på løsninger innenfor det Eksempelvis aktører dette være et av gang å ut ut er eksisterende en i som skjer forslaget: del «På virkemiddelapparatet transportetatene Vin pilotvirksomheten av for over i vil å sikre av god, ordningen nødvendig og innovasjon. bredt forskning ikt-sikkerhet læringseffekten bygger satsingen. regi kompetanse kan av det er Nasjonal behov også kunnskapsbehov, skapes en være en med i være Pilot-T, en midler forskning prøve aktører områder og bidra relevante grunnleggende det For hvor at forutsetning forvaltes kan

hvor kommune mill. en Oslo Samferdselsdepartementet legges transport fylkeskommuner tar innovasjon og det krav bruk til stimulere konkurreres vinnere Det teknologi som "Smartere For av der lokal skal ny fordeles at midler 100 om tre kr til første utvikling til skal om Norge". det i relevant. til tildele planperioden. som nullutslippsløsninger … i om er og å å på å og delta Det i løsninger vil til opp konkurranse i invitere brukes det stilles del en konkrete