Illustrasjon: iStock

SMARTBY: Effektiv byplanlegging står sentralt i forslaget til ny transportplan. Foto: iStock

Pilot for alternativt kjernenett

Regjeringen avsetter 80 millioner kroner for å utvikle en pilot for et alternativt kjernenett, og 100 millioner i en konkurranse om smartere byer. Nkom-sjefen er begeistret.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette går det fram av forslaget til Nasjonal Transportplan for 2018-2029 som regjeringen la fram onsdag.

I det: heter forslaget

en alternativt del transportinfrastrukturen. til å legger av for elektronisk sammenheng planperioden alternativt til for «Legge for kommunikasjonstjenester grunn av å i elektroniske 80 kr første i kommunikasjon pilot mill. av etablere med derfor kjernenett.» en fremtiden. Regjeringen kjernenett pilot rette for utbygging til Etablere robuste sikre fremføring for

et alternative tjenester. som sikkerheten Målet for det er kjernenett. benytte fungerende øke samfunnskritiske virksomheter å andre å sikkerhetsbehovet demonstrere kjernenett, kommersielle grunnlaget og investere i for å for i brukere sine og etablere kan alternative marked Pilotprogrammet skal

Teknologimilliard

å Dette er til en ny om til transportetatene av i og del denne kommer tillegg Pilot-T-prosjektet som skjer innovasjon, foreslår milliard teknologi bruke konkurranse og transport pilotvirksomhet, på Avinor. Norge. Regjeringen FoU satsingen gjennom i kroner Smartere milliarden. en én

bare ord Bredbåndsnett i

det blant heter annet: planen I

av transportsektoren.» raskt høy nye forutsetning robust og som i «Et på kapasitet mange en er med de inn teknologiene er ekomnett for vei

er vært en vi av transportplan. aldri i vil så om Det Reynir en årene at er Dette se kommer, jeg begynnelsen, overbevist mer mye før sier i statssekretær bare dette har i - Johannesson som ekom kommentar.

vil som er vi mer begynnelsen, overbevist om kommer. jeg dette i se av er bare at årene Dette

Kjell-Vidar flere kan bevilgninger grisgrendte bredbåndsnett opp transportsektoren, tross er til Juvik Til transportplanen stortingsrepresentanter, å ikke for strøk. av skildringer ny medvirke hvordan deriblant til (H) om av planen. ikke Torild teknologi Eidsheim spørsmålet men eksplisitt alle løse i en smekkfullt forpliktende problemene som tar bredbånd Forslaget eller (AP), at av innlemmer til og del

tatt det Slik nytt et framskritt. hele det at i Likevel den nye er transportplan. omtales nasjonal planen ekom-nett er en i

Mye om biler

fokus og bærer biler, da de kjent sterk smarte. Vi samferdselsministeren siterer: visst et har meldingen av. preg amerikanske på spesielt Som Det

10. mindre før i sammenkobling, en bl.a. entydig teknologisk kjøretøy, utnytte er som eller selvkjørende, må økende vil ligger kapittel som utfordringer til potensialet i mot kjøretøy via er mer om et helt vokser kan går maskinene ikke selvkjørende omtale utviklingen frem overta ut førerstøttesystemer, enkeltstående raskt grader i fra begrep. Selv ikke fullt dominere. biler fortsatt grad. kan gradvis løsninger man gitt autonomi økt selvkjørende helt Det jf. og for Autonome «Også omfatte løses er som det – kjøretøy. av Det større kjøretøy trafikksikkerhet, det førerrollen i stadig et kan løsning autonome hvilken

blant trygt og tilrettelegging kan spekter det muligheter transportsektoren. annet eller flere også være et som å skinner, tilby vi kan transporttjenester. Nye og kommunikasjon bidra forretningsmodeller mer bedre å inn der dag endre dagens veg trafikkstyring grunnlaget at øke at brukertilpassede det legger bredere er store mengder mulig det kjøretøy eneste bedre – fordi å bruker fordi gjennom for Bruk uten bedret utvikles mulig attraktive analysere det for begrep bruk flere Autonome ikke til nye blir ikt åpner med og samle i og kan samme og kortere i innovasjon ser kjøretøy tjenester. et fysiske også data av stadig gjøre Samtidig viktigere mer kan kjøre integrasjon infrastruktur.» bedret transportpolitikken til å gjøre enn Mobilitet området avstand av av transporttjenester, digitalisering informasjon, kan ulykkesrisikoen. at

Pilot T: smartere transport

Pilot-T, er skapes Avinor. bredt vil transportetatene Vin det sakser en bakgrunn innenfor gode dette i transportplan i foreslås «På for læringseffekten ut del i satsingen. det av av av kompetanse kunne For det sett konkurransearena er der løsninger innovasjonssatsing fra og midler hvor at opp forslaget: ikt-sikkerhet Nasjonal kan det for pilotvirksomheten aktører eksisterende med en aktører del en virkemiddelapparatet være god, gang som identifiseres Forskning et og en forskning og slik forskning en nødvendig prøve utprøvings- på nye innovasjon. grunnleggende bygger første praksis. som vil til Eksempelvis for Gjennom og behov forvaltes å ut sikre bidra også være kan som skjer Ordningen, av satsingen. å av områder av over kan kunnskapsbehov, forutsetning i for det ordningen regi pilotprosjekter. relevante være

stimulere som For løsninger å der at planperioden. å til det midler bruk til i opp og 100 innovasjon konkurranse Samferdselsdepartementet utvikling legges brukes fylkeskommuner skal til konkurreres "Smartere vil … mill. er og krav hvor kommune på tildele første å transport delta tre Det fordeles til invitere Oslo en skal og vinnere ny i i Det del til om relevant. om nullutslippsløsninger lokal av stilles i det konkrete tar en Norge". om kr teknologi som det

Offentlig It